خانه De Scheepmaker ؛ خانه سفارشی شما!

خانه De Scheepmaker ؛ خانه سفارشی شما!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: در این مطلب درباره ی خانه ای خواهیم گفت که زندگی کردن در آنريال مثل هیچ خانه ی دیگری نیست! این خانه ی منحصر به فرد و سفارشی پروژه ای نیست جز جدیدترین عضو خط آسمان (Skyline) شهر تاریخی Haarlem هلند (Netherlands) ، یعنی مجتمع مسکونی هشت طبقه De Scheepmaker. خانه ای که در سال ۲۰۲۰ میلادی به بهره برداری رسید! اما در نگاه اول به نظر می رسد این پروژه، سال های متمادی و پیش از تمام همسایگان دیگر در این نقطه پابرجا بوده است.

خانه De Scheepmaker

حتی اگر آشنایی چندانی با محلات شهر Haarlem نداشته باشید، باز هم می توانید این خانه را از روی شکل ظاهری خود که از انبارهای قدیمی هلندی الهام گرفته شده است، سقف پلکانی و شیشه‌ های عمودیِ برش خورده ی خود بشناسید. جزئیات نمای این خانه ی منحصر به فرد نه تنها ساکنین، بلکه رهگذران شهر را نیز با ترجمه معاصری از معماری صنعتی رو به رو خواهد کرد.

جهان بینی خاصی که در پس زمینه ی طراحی این ساختمان وجود دارد، هم جالب و قابل توجه به نظر می آید! ایده ای که محرک ساخت خانه ی De Scheepmaker و دیگر خانه هایی از این دست است را می توان در عبارت کوتاه ” تولید انبوه – با قابلیت شخصی سازی ” خلاصه کرد!

بیراه نیست اگر بگوییم De Scheepmaker مهم ترین و معتبرترین نماینده این جریان در توسعه شهری است. Joeri Van Ommeren به عنوان طراح اصلی خانه و بنیان‌ گذار یک شرکت معماری به همین نام، تولید انبوه را راه حل نهایی شهرها در آینده معرفی می کند و می گوید هر شهروندی حق ساکن شدن در خانه ای که همچون یک کت و شلوار سفارشی دوز، مطابق با نیازهای او طراحی شده باشد را دارد.

خانه De Scheepmaker

شاید از خودتان بپرسید که برای طراحی خانه ای که به اندازه یک کت و شلوار سفارشی دوز، راحت باشد، چه کارهایی می توان انجام داد؟

اگر بخواهیم این روند را به ساده ترین شکل ممکن بازگو نماییم بایستی بگوییم طراحان و شرکت های معماری با استفاده از فناوری های جدید طرح هایی را اجرا می کنند که همزمان موتورهای خلاقیت را روشن کند و صنعت را به چالش بکشاند! برای ایجاد محیط های این چنینی، تیم های طراحی بایستی بر تمام امکانات فنی مسلط و  زبان سازندگان و استفاده کنندگان از محیط را به خوبی آموخته باشند؛ و از همه اینها مهم تر، در سایت پروژه سبک بالانه و به راحتی رفتار کنند و محیط را بر اساس ساعاتی که به پایان کار مانده است، نسنجند! این ویژگی ها به آن ها کمک خواهند کرد که فضا را بهتر درک کنند و آینده را دقیق تر پیش بینی نمایند!

براساس آنچه که توضیح دادیم، شرکت Van Ommeren در ساخت خانه De Scheepmaker ایجاد قابلیت شخصی سازی را در دستور کار خود قرار داده است. اما چگونه؟

تیم معماری علاوه بر طراحی نقشه های متنوع برای هر طبقه، در هر واحد نیز فضاهایی را تعبیه کرده است که ساکنان بتوانند با تجربه ی یک به یک آن ها، به آرامش حاصل از محیط دست یابند. به بیان ساده تر ساکنان خواهند توانست تغییراتی را در واحد خود اعمال کنند، بدون آن که به دردسر عجیبی نیاز باشد! به عنوان مثال قاب های ضخیمی که به دور پنجره ها کار گذاشته شده اند، می توانند در امتداد یک جداکننده قرار بگیرند و به ساختن محیط جدیدی همچون اتاق کودک کمک کنند.

اما درباره شرکت معماری Van Ommeren بد نیست بدانید این استودیوی طراحی معماری، باورها و تفکرات ارزشمند و متفاوتی دارد! تیم معماران این شرکت ادعا می کنند که در مسیر حرفه ای خود به صداقت، شفافیت، وفادار ماندن به بودجه تصویب شده و به موقع رساندن کارها اعتقاد راسخی دارند؛ و این توانایی را دارند که بدون پیچیده تر کردن برنامه ها، کار خود یعنی ساختن را به بهترین شکل ممکن به سرانجام رسانند!

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *