نمایشگاه آجری استیل فرم ؛ ایده مینیمال در حمام چال تهران!

نمایشگاه آجری استیل فرم ؛ ایده مینیمال در حمام چال تهران!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: یکی از نکات مهم در طراحی یک بنا، همخوانی آن با بافت منطقه و ساختمان های مجاور است. چندی پیش شرکت استیل فرم برای به نمایش گذاشتن محصولات جدید خود، تصمیم به برپایی نمایشگاه دائمی گرفت و طراحی این نمایشگاه را به عهده ی تیم معماری ادمون استودیو سپرد.

نمایشگاه استیل فرم

نکته ی حائز اهمیت در طراحی این بنا، موقعیت سایت پلان آن است. نمایشگاه در یکی از محلات جنوبی شهر تهران، به نام حمام چال، قرار گرفته است. ویژگی این محله، وجود خانه هایی با قدمت صد ساله است!

نمایشگاه استیل فرم

متاسفانه به دلیل قرار گرفتن این منطقه در کنار بازار، کاربری اکثر ملک ها از مسکونی به تجاری تغییر یافته است و این مسئله به ضرر محله می باشد؛ چرا که منطقه ی حمام چال ، جزو مناطق فقیرنشین و کم بضاعت شهر محسوب می شود و این تغییر کاربری ها، ورودی خانه ها را به خرده فروشی ها تبدیل کرده است. حتی محوطه ی اصلی این محله نیز متروکه شده است و از آن به عنوان پارکینگ موتورسیکلت استفاده می شود.

ساختمان نمایشگاه از دیدگاه طراحی، با بناهای اطراف خود بیگانه نیست. استفاده از متریال آجر و طرح مینیمال، حس سکون و آرامش را تقویت کرده است. طراحان تا حد ممکن از رنگ های خنثی در این پروژه استفاده کرده اند و به نظر می رسد علت این کار، تاکید بر محصول نمایشگاه یعنی استیل می باشد.

نورپردازی های بنا به صورت مرکزی و در گالری ها، به صورت مخفی در نظر گرفته شده است. وجود بازشوهای ساده و خالی از تزئینات، دلیل دیگری برای تاکید بر سبک مینیمال این پروژه است. در میانه ی راهروی فضای این نمایشگاه، درختچه هایی تعبیه شده است که می توان گفت از معدود رنگ هایِ متفاوتِ به کار رفته در این پروزه می باشد. این نمایشگاه دارای سه گالری است که یکی از آن ها مسقف و دو تای دیگر روباز است.

محصولات مختلفی از برند استیل فرم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است و همین امر سبب شده است تا طراحان از تزیینات تا حد ممکن کم استفاده نمایند. نکته ی دیگری که طراحی فضای داخلی این نمایشگاه را، ساده و متفاوت جلوه می دهد، تقاضای کارفرما مبنی بر مقرون به صرفه بودن اجرای پروژه می باشد! در نهایت تصمیم تیم طراحی ادمون استودیو بر این بود تا پلانی مستطیل شکل طراحی نمایند و آن را غرفه بندی کنند.

در انتها لازم به بیان است نمایشگاه استیل فرم در دل منطقه ی خود، به خوبی هر چه تمام جای گرفته است و همخوانی شایانی با بافت منطقه دارد.​

شقایق شفیع پور عمرانی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *