برج Kingsway ؛ بادبانی پویا در Ikoyi

برج Kingsway ؛ بادبانی پویا در Ikoyi

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: برج Kingsway به عنوان یک بنای برجسته و چند عملکردی در منطقه ی Ikoyi شهر لاگوس (Lagos​) در کشور نیجریه قرار گرفته است.

برج Kingsway

تیم SAOTA این برج ۱۵ طبقه را در سال ۲۰۱۹ میلادی، به مساحت ۲۷۸۳۲ متر مربع طراحی کرده است. ساختمان از یک زیرزمین، دو طبقه فروشگاه، یک طبقه پارکینگ و ۱۲ طبقه ی اداری تشکیل شده است.

طراحی منحصر به فرد این برج، ایده های جدید معماری را به شهر در حال رشد لاگوس (Lagos که مرکز اقتصادی کشور نیجریه است، معرفی می کند. ساختمان در یک منطقه ی مسکونیِ باارزش در طول جاده ی Alfred Rewane واقع شده است. این جاده با کاربری های متفاوت در امتداد آن موجب رونق هر چه بیشتر منطقه شده است!

بنا دارای نمایی بتنی، پرده ای است که با ملاحظات شرایط اقلیمی منطقه با هدف کاهش مصرف انرژی طبق اصول LEED طراحی شده است. فرم برجسته و برآمده ی برج از بادبان های مربعی شکل قایق های سنتی در تالاب لاگوس (Lagos​) که با وزش نسیم ملایم چنین فرمی به خود می گیرند، الهام گرفته شده است. سایه بانی شبیه به سطح پارچه ای که به دلیل وزش نسیم، شکلی مواج به خود گرفته است، سقف طبقه ی اول برج را پوشانده است! ایده ای که در گوشه ی ورودی بنا، شکلی رو به بالا و دعوت کننده دارد.

صفحات آلومینیومی روزنه دار در نمای پروژه، هویتی نمادین به برج بخشیده است و به طور غیرمستقیم، استعاره ای می باشند از پوشش درختان گرمسیری که در امتداد تالاب شهر می رویند! این صفحات، نمایی چند لایه و خیره کننده ایجاد کرده است که با عبور نور از آن ها و تابش آن به فضاهای داخلی بنا، سایه اندازیِ زیبایی روی سطوح به وجود می آورند.

برج Kingsway

به دلیل موقعیت منطقه و تابش عمودی و طولانی مدت خورشید، ساختمان کشیدگی شرقی – غربی دارد و پوشش روزنه دار در نمای جنوبی از تابش زیاد خورشید به داخل فضا جلوگیری می کند. در سطح خیابان، نمای ساختمان مردم وارتر است و سایه بان مواج استفاده شده با بیرون زدگی از حجم ساختمان، موجب تعریف فضایی بینابین در شهر شده است. توجه به طراحی پیرامون بنا (منظر پروژه) بدون حصار با هدف ایجاد فضایی عمومی، موجب نفوذپذیری بیش تر بنا شده است.

تمام اصول استفاده از انرژی غیرفعال در داخل بنا نیز با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و هم چنین پاسخ به نیازهای ویژه ی ساختمان با توجه به نامنظم بودن تسهیلات مربوط به انرژی در منطقه، رعایت شده است. در داخل برج به ویژه در لابی آن، جزئیاتی خارق العاده با بهره گیری از متریال چوب ساخته شده است! اتفاقی که موجب ایجاد حس مکان در کاربران می شود.​

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *