ساختمان Browning Hall ؛ تعامل فضای داخل و خارج با پنجره های سرتاسری!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ایده اصلی طراحی ساختمان علوم جدید دانشگاه وبستر (Webster) در قالب Browning Hall – یک مرکز علوم بین رشته ای در محوطه این دانشگاه، چیزی در حدود ۵۰ سال پیش مطرح شده بود. مراسم رونمایی از طرح پیشنهادی برای این ساختمان در سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار شد. و طرح اجرا شده نیز در سال ۲۰۱۷ میلادی به بهره برداری رسید.

تالار جدید این دانشگاه، با ظرفیت سه برابری در مقایسه با وضعیت سابق، بیان جدیدی را در ارائه ی فضاهای دانشگاهی مطرح کرده است! این مرکز، شامل رشته های انسان شناسی، جامعه شناسی، علوم زیستی، زبان و فرهنگ بین الملل و رشته های پزشکی و پیراپزشکی همچون بیهوشی، پرستاری، روانشناسی و موسسه حقوق بشر و مطالعات بشر دوستانه می باشد.

این بنا در چهار طبقه، با استفاده از متریال شیشه و ایده ی بهره گیری از نورگیر های سرتاسری ساخته شده است. جالب است بدانید در پلان پروژه نیز ایده ی استفاده از نورگیر به صورت مستقیم، حتی در فضای کتابخانه نیز اجرا شده است.

ساختمان جدید (متشکل از سازه ای فلزی) به ساختمان آکادمیک دانشگاه وبستر (Webster) متصل می باشد؛ این ساختمان دارای فضاهایی چون سالن اجتماعات و سالن سخنرانی است این بنا همچنین دارای ۲۵ کلاس آزمایشگاهی ، چهار کلاس درس ، ۵۱ دفتر دانشکده ، ۲۰ دفتر کارمند و یک سالن اجتماعات با ظرفیت ۱۲۹ نفر می باشد.

نکته ی قابل توجه در طراحی این پروژه این است که کلاس ها از فضای زیرزمین به طبقات آورده شده اند تا دانشجویان بتوانند از نور طبیعی و چشم انداز زیبای دانشگاه نهایت بهره را ببرند.

پلان ساختمان با شکستگی های مداوم، تفکیک فضایی خاصی را ایجاد کرده است؛ ایده ای که در عین حال، انسجام کلی حجم را حفظ می نماید. حیاط درونی بنا، با کاربری مطالعه و گفتگو در فضای آزاد یک امتیاز ویژه به شمار می آید.

ساختمان هیچ گونه پوشش و استتاری در نمای خود ندارد! رفت و آمد و فعالیت های افراد حاضر در داخل ساختمان، کاملا قابل رویت است و به نظر می رسد این شفافیت عمدی ست؛ چرا که استفاده از متریالی مانند شیشه در نما و طراحی پنجره های متعدد، دال بر وضوح و برونگرا بودن بنا است.

ساختمان Browning Hall مانند الماسی در میان آجر می درخشد؛ ایده ای که بیانگر هدف طراح از به کار بردن متریال شیشه در رساندن این پیام به مخاطب خود بوده است.

تحریریه کانون معماران و شهرسازان

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل