خانه Gaia ؛ خانه ای در دامان بکر و صمیمی طبیعت

خانه Gaia ؛ خانه ای در دامان بکر و صمیمی طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: جزیره ی Jeju ، جزیره ای آتشفشانی در کره ی شمالی می باشد؛ سرزمینی که در آن طبیعت هنوز دست نخوره باقی مانده است و حسی مادرانه از دامان آن همچنان دریافت می شود. جزیره ی Jeju ، جزیره ای که با خاک سیاه خود، دریای کبود رنگ و Haenyeo (غواص معروف) شناخته می شود.

خانه Gaia

Casa Gaia با تلاش گروه معماری GAON در سال ۲۰۲۰ میلادی در ساحل Gimnyeong واقع در جزیره ی Jeju طراحی و ساخته شده است. این خانه متعلق به یک زوج جوان بومی می باشد.

نام این خانه برگرفته از الهه ی اسطوره ای یونان، الهه ی همه ی مخلوقات و هر آن چه که در زمین است یعنی Gaia می باشد! چرا که طراحی این خانه از طبیعت بوده است و با آگاهی کامل از سایت مجموعه انجام گرفته است.

سایت این خانه در منطقه ای مسطح و آرام، بین مخروط آتشفشانی Gimnyeong-ri  و دریا قرار دارد؛ دقیقا همان جایی که سال ها، فوران آتشفشان را تجربه کرده بود.

هدف اصلی معماران در طراحی پروژه این بود که از فرم هایی با ارتفاع بالا استفاده نشود تا دید ساکنان جزیره مختل نگردد! همچنین ساختار خانه به گونه ای طراحی شود که در مقابل وزش بادهای دریایی مقاوم باشد. به همین منظور خانه در دو طبقه با ابعاد کوچک تر و سقف هایی کوتاه تر ساخته شد. سبک طراحی خانه یادآور اقامتگاه های بومی جزیره ی Jeju می باشد.

خانه Gaia

در نمای خارجی رو به دریای پروژه برای هماهنگی هر چه بهتر و بیشتر با طبیعت پیرامون خود از سنگ های سیاه Jeju استفاده شده است. به هنگام تماشای دریا از سمت جاده، یک جداره ی منحنیِ سفید رنگ وجود دارد که تعادل بین روشنایی و تاریکی، تابندگی و تیرگی را حفظ می کند.

پلان این خانه با توجه به ویژگی های سایت پروژه در عین بی نظمی از یک نظم خاص برخوردار است. با توجه به فرم بنا، سقف خانه به شکل یک لب طراحی شده است! سقفی که به هنگام مشاهده از سمت بندر دارای یک سیر صعودی منحنی شکل با شیب ملایم می باشد. فرم سقف نمادی از یک زن است؛ زنی که تسلط کامل به جزیره دارد!

در پایان بد نیست تا سیری در داخل خانه داشته باشیم. دیوار منحنی شکلِ داخل خانه مانند آغوش مادر، گرم،  آرام و مملو از طبیعت بکر Jeju می باشد. طراحی داخلی خانه به گونه ای است که تمام فضاهای مورد نیاز برای یک زندگی ساده را پشتیبانی می کند.

شیوا غزنوی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *