ساختمان VUUV ؛ الماس بتنی Hanoi

ساختمان VUUV ؛ الماس بتنی Hanoi

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ساختمان VUUV می تواند به عنوان یکی از آثار شاخص سبک مینیمال و یا معماری های تک شناخته شود. این پروژه، مجموعه ای از فضاهای مسکونی و خدماتی را شامل می شود که در ۸ طبقه، در قلب منطقه ی Hanoi در کشور ویتنام طراحی شده است.

ساختمان VUUV

هدف از طراحی این پروژه، پاسخگو بودن به بافت متراکم شهری و ساخت و سازهای فشرده بوده است؛ چرا که کشور ویتنام دارای جمعیت نسبتا زیاد و فضایی کم است. نکته ی حائز اهمیت در روند طراحی این پروژه این بود که ساختمان مورد نظر بایستی دارای چند کاربری می بود تا به اکثر نیازهای مخاطبان خود پاسخ دهد!

هر طبقه دارای روح فضایی مجزا و منحصر به فرد می باشد و کاملا مستقل عمل می کند. با این وجود، طبقات، به نوعی با هم متصل هستند! در طبقه ی همکف این پروژه یک کافی شاپ به نام Infact coffee طراحی شده است که علاوه بر کاربری خدماتی، می تواند لابی ساختمان نیز باشد. همین فضا باعث ایجاد تعامل بین افراد شده و فعالیت اجتماعی را شکل می دهد. هدف از طراحی این مجموعه نیز همین بوده است! در منطقه ی فشرده و پر جمعیتی مانند Hanoi ، بهتر است که یک ساختمان، چند کاربری را پوشش دهد تا نیاز افراد در همان ساختمان برطرف شود و از رفت و آمد اضافی جلوگیری شود.

از نظر مورفولوژی (ساختار فضائی و خصوصیات یک منطقه شهری، شهر، شهرک یا روستا از طریق بررسی الگوی اجزاء و روند توسعه این مناطق)، این بنا حالت اجتماعی خود را به خوبی حفظ کرده است؛ به طوری که در هر طبقه فضایی برای تعامل وجود دارد!

نکته ی دیگر، وجود تیرچه هایی در داخل ساختمان و حالت جداکنندگی آن به جای ساخت دیوار است؛ ایده ای که از این طریق، مرزبندی و قاب بندی، جلوه ی بصری خوبی را نمایان می کند. پروژه VUUV دارای تزیینات خاصی نیست! بلکه مصالح استفاده شده (بتن)، خود گویای یک دستی بنا می باشند؛ به این صورت که هیچ یک از فضاهای موجود در ساختمان، با مصالح اضافی تزیین نشده است و تنها مواد به کار رفته در اسکلت ساختمان، حکم تزیینات را دارتد.

این ساختمان با بازشوهای متعدد و خطوط مورب، حالت پویایی خود را حفظ کرده است؛ درست مانند شهر Hanoi، که سرزنده و پر جنب و جوش است! طراحان داخلی نیز از وسایلی با حداقل تزیینات و خطوط ساده برای چیدمان فضاها استفاده کرده اند، چرا که این تضاد بین پویایی و سکون، جذاب تر است.

​شقایق شفیع پور عمرانی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *