خانه Bluff ؛ خانه ای پنهان در پرده خاک

خانه Bluff ؛ خانه ای پنهان در پرده خاک

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Bluff در نقطه برخورد دو منطقه زمین شناسی متفاوت با هم واقع شده است؛ در کنار یک پرتگاه! این خانه، پروژه ای است که در بطن طبیعت جان گرفته است ولی به بخشی از آن بدل نگشته است.

در مجاورت پرتگاه Flinders در شهر Flinders واقع در کشور استرالیا (Australia) واحد قابل سکونتی طراحی شده است که ¾ ارتفاع آن در زیر زمین پنهان گردیده است و ¼ باقی مانده نیز که بر روی زمین افراشته گشته است، امکان تهویه طبیعی هوا و تامین نور مورد نیاز برای زندگی را فراهم می کند.

Bluff به مثابه لنگری برای کل مجموعه خانه است. دو صفحه فولادی موازی با هم این بنا را شکل داده اند. نتیجه استفاده از این دو صفحه فولادی هم این است که به بیننده القا می شود ساختمان نه بر روی زمین، که گویی در هوا شناور است! حربه ای برای پنهان کردن واقعیت وجودی خانه ای که در آنجا برپا شده است.

شما برای نزدیک شدن به بنای Bluff در ابتدا بایستی از کنار دیواری بتنی عبور کنید؛ گویی طراح خواسته باشد مقصد را از دید شما پنهان کند. پس از طی کردن چند قدم، به باغی خواهید رسید و با عبور از آن، وارد خانه ای خواهید شد که عظمت و وسعت اقیانوس را در قابی از پنجره های تزیین شده با درختان دم اسبی، به شما پیشکش می کند.

به دلیل محدودیت های طبیعی سایت پروژه و همچنین زاویه پرتگاه، داخل خانه فرمی مثلثی شکل اما یکپارچه دارد. یک محدوده باز که به عنوان فضای نشیمن ایفای نقش می کند، دو اتاق خواب اصلی این پروژه را از هم جدا کرده است. این دو اتاق خواب، هر کدام به روی محیط جغرافیایی متفاوتی باز می شوند و با پراکندگی نور طبیعی خاص خود، کیفیات فضایی مختص به خود را ارائه می دهند. در فضای زیر زمین نیز اتاق های خواب و فضای بازی بچه ها تعبیه شده است.

Rob Kennon به عنوان طراح خانه Bluff در این مورد توضیح داده است که داشتن دو فضای متضاد در کنار هم برای تیم طراحی بسیار ارزشمند و مهم بوده است. کاربران خانه، پس از لمس وسعت و عظمتی که فضای نشیمن در اختیارشان قرار داده است، می توانند به آرامی به زیرزمین منزل مسکونی عقب نشینی کنند! جایی که از نظر آب و هوایی خنثی است، آرام است و نسبت به طبقه بالا، سبک زندگی بسیار متفاوتی را به استفاده کنندگان خود عرضه می کند.

یکی دیگر از جذابیت های منحصر به فرد خانه Bluff بالکنی است که در امتداد فضای نشیمن واقع شده است. سقف این بالکن و بافت سنگ های رسوبی که در کف آن به کار رفته است، نه تنها کیفیت فضایی محیط را به شدت ارتقا داده است که احساس زندگی بر بلندای طبیعت را در ساکنین خانه تقویت می کند. Rob Kennon می گوید این بالکن یکی از نقاط مورد علاقه او در خانه Bluff به شمار می آید! و توضیح می دهد که بالکن به عنوان نقطه ای منفی در مقابل مثبت های گوناگون است! یعنی او و تیم خود به جای آنکه فضایی را به داخل خانه بیفزایند، تصمیم گرفته اند فضایی از آن کم کنند. بر این اساس بود که این بالکن، با منظره منحصر به فرد خود در خانه Bluff متولد شد.

اگر در تصاویر خانه دقیق شوید، در نگاه اول احساس خواهید کرد فضای بالکن، همچون یک کنده کاری قدیمی در غارهای مسکونی، از درون خانه کنده شده است! گویی خانه خواسته باشد در مقابل پرتگاه عقب نشینی کند.

شاید بتوان گفت تم غالب در طراحی خانه Bluff، پنهان شدن است. محتملا قرار بر این است که زندگی روزمره جاری در خانه از چشمان تیزبین طبیعت مادر پنهان شود؛ نه فقط پرده های چوبی که جبهه های مختلف خانه را پوشانده است؛ درها نیز به نحوی تعبیه شده اند که گویی دیوارهای خانه به باز کردن راهی به سویی دیگر، دهان گشوده باشند! تعداد زیادی کرکره، پرده و توری های مشبک هم در انواع مختلف و نقاط گوناگون خانه مستقر شده اند تا بتوانند در ایجاد کیفیت فضایی مدنظر طراح، نقش موثری ایفا کنند.

 بهتر است که در انتهای مطلب در مورد طراح این خانه جذاب و دوست داشتنی هم اندکی سخن بگوییم. Rob Kennon که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه ملبورن است، لیسانس برنامه ریزی و طراحی خود را نیز از همین دانشگاه با درجه ممتاز اخذ نموده است. در ویترین افتخارات Rob Kennon علاوه بر جایزه یادبود Ernest Fooks (دکتر ارنست فوکس، معمار و برنامه ریز شهری، که پس از مهاجرت به استرالیا سهم مهمی در رشد فرهنگی ملبورن و آموزش طراحی و معماری در این شهر داشت) حضور در لیست Dean هم به چشم می ‌خورد. این لیست که در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد، یک جایزه علمی به حساب می آید که برای تشخیص بالاترین بورس تحصیلی در بین دانشجویان یک کالج یا دانشگاه استفاده می شود. Rob Kennon پس از سال ها کسب تجربه و کار در شرکت های معتبر معماری استرالیایی، نظیر Bates Smart و Jackson Clements در نهایت در سال ۲۰۱۱ میلادی برند معماری خود، یعنی Rob Kennon Architects را ایجاد کرد.

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *