خانه Da ؛ آشپزخانه ای در متن فضای زندگی

خانه Da ؛ آشپزخانه ای در متن فضای زندگی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Da به مساحت ۲۸۰ متر مربع و با طراحی معماران Gerira ، در سال ۲۰۱۹ میلادی و در کشور ویتنام  ساخته شد.

خانه Da

این خانه برای یک زوج جوان و فرزندان آن ها طراحی شد؛ زوجی که خواستار یک فضای کار در کنار محل زندگی خود بودند. فضای کار این زوج جوان به یک آشپزخانه اختصاص داده شده است که در راستای رستوران های زنجیره ای خانواده ی آن ها به نام PHỞ DẠ می باشد.

خانه Da

آن ها تمایل داشتند تا با اتصال دو بخش مدنظر، یعنی فضای کار و محل زندگی بتوانند دستورپخت های خانوادگی Phở را امتحان کنند! همچنین آن ها به دنبال یک فضای زندگی در کنار طبیعت سبز بودند.

سایت پروژه در منطقه ی در حال توسعه ی شهر واقع شده است؛ این منطقه هم از نظر ساختمانی و هم از نظر جمعیت تراکم کم تری نسبت به دیگر مناطق شهر دارد. عمق سایت ۵۰ متر می باشد؛ این عمق ۵۰ متری، طراحان را به سمت حل مسئله ی مهمی در طراحی سوق داد که مناسب ترین نقطه، برای قرارگیری بنا کجا می تواند باشد؟ مناسب ترین نقطه تا بافت طبیعی اطراف نیز تحت تأثیر واقع نشود!

خانه Da

به همین منظور خانه در مرکز سایت قرار گرفت. بخش جلویی ساختمان بهترین نقطه برای کاشت و پرورش درختان میوه در نظر گرفته شد. در حیاط پشتی نیز یک زمین بزرگ چمن کاری شده به عنوان فضای اتصال میان بخش کاری و بخش زندگی شخصی خانواده در نظر گرفته شد.

فضاهای خصوصی خانواده از جمله اتاق خواب ها و فضای نشیمن در طبقه ی اول قرار گرفته است. این طبقه مانند جعبه ی معلقی است که باعث بازتر شدن طبقه ی همکف می شود که نقاط انتهایی و ابتدایی آن از هر طرف قابل مشاهده است! میز شام موجود در این طبقه، نقطه ی عطف فضاهای طبقه ی همکف می باشد.

وجود ستون های سنگی در کنار ستون های بتنی، حس بومی بودن فضا را القا می کنند. همچنین برای تقویت ارتباط میان طبقات، درختانی با ارتفاع قابل توجه در قسمت وویدها قرار داده شده است! درختانی که تا طبقه ی دوم پروژه قد کشیده اند.

عناصر سازه ای موجود، طبیعت و خانه را به صورت عمودی تقسیم کرده اند. این تقسیمات به ترتیب زمین، کف طبقه ی اول، سقف و آسمان می باشد. تمامی بازشوها در این پروژه به گونه ای طراحی شده اند که نشانگر توجه به ارتباطات میان فضاها می باشد.

در نهایت باید به این نکته اشاره شود که به دلیل فضای متناوب طبقه ی همکف، ایجاد فضاهای موقت با پارتیشن ها ممکن و همچنین کاربردی بوده است.

شیوا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *