آپارتمان Isabel ؛ هماهنگ با شرایط محیط و اقتصاد مالکان پروژه

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ساختمان مسکونی Isabel در شهر لاپاز (La Paz)، شهری کوهستانی در کشور بولیوی قرار دارد. این بنا در محله ای از طبقه ی متوسط واقع شده است که در آن، ساختمان های آپارتمانی چند خانواری در روند متراکم سازی، جایگزین خانه های تک خانوار شده اند!

آپارتمان Isabel

در این محیط، درجه حرارت متوسط سالانه از ۲ درجه تا ۱۶ درجه سانتی گراد در نوسان است و طراح معمار را وادار می کند که خورشید را به عنوان یک هدف اصلی مدنظر خود قرار دهد. این شرایط به علاوه ی منظره ی کوهستانی، الزام رابطه ی داخل و خارج بنا را توجیه می کند.

آپارتمان Isabel

Isabel یک ساختمان هشت واحدی برای اعضای سه نسل از یک خانواده با توانایی های مالی متفاوت است. برای دستیابی به امکان اقتصادی هر یک از اعضای خانواده، هزینه های عمومی بایستی تا حد ممکن کم می بود.

گروه معماری Christian Dávila برای طراحی این بنا در سال ۲۰۱۸ میلادی، برای هماهنگی و تنظیم شرایط محیطی پروژه و همچنین رعایت محدودیت های اقتصادی مالکان پروژه به طور هم زمان، راه حل جالبی را ارائه کردند! راه حل آنها یک ساختار ساده ی بتنی به علاوه ی فضاهای تراس بود که امکان فراهم آوردن بهترین شرایط ممکن برای استفاده از نور خورشید و همچنین تهویه طبیعی در هر یک از واحدها را فراهم می آورد.

همچنین برای تطبیق عملکرد ساختمان با شرایط تابش نور خورشید، چهار محور ساختاری طولی پیشنهاد شد که در طرح، سه حجم عملکردی را مشخص می کرد؛ اولین مورد در مجاورت قسمت جنوب شرقی، مجاور کم ترین تابش نور خورشید، مورد دوم شامل ورودی های آپارتمان و سیرکولاسیون و گردش داخلی بود و فضاهایی که نیاز به مساحت کمتری داشتند، مورد سوم نیز در ضلع شمال غربی پروژه و در مجاورت بیشترین تابش نور خورشید شامل محوطه های مسکونی می شد که به مساحت بیشتری نیاز داشتند.

منطقه ی تعیین شده برای هر یک از مالکان، با توجه به توانایی اقتصادی آنها برگزیده شد! همچین ساختمان با استفاده از سیستم های سنتی سازنده و نیروی کار غیر ماهر ساخته و منابع، براساس تناسب بین اقتصاد و منفعت در هر واحد توزیع شد؛ به عنوان مثال بعضی از واحدها با کف بتنی اساسی رو به رو هستند و عناصر مختلف مبلمان ثابت به عنوان تقسیم کننده های داخلی طراحی شده اند تا از نیاز به دیوارها جلوگیری کنند. در عین حال، برخی دیگر از واحدها، با خواص عایق بندی خوب و دیواره های خارجی با عایق های چوبی و حرارتیِ استفاده ی مجدد ساخته شده اند.​

فائزه پناهنده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل