ویلای شماره ۰۷ ؛ چالش تبدیل سایتی با شیب تند به پتانسیلی برای خلق فضایی متنوع

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ویلای شماره ی ۰۷ به مساحت ۲۰۰ مترمربع در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط معماران دفتر شار با مسئولیت احمد قدسی منش در شهر شیراز واقع در کشور ایران ساخته شد.

ویلای شماره ۰۷

این ویلا با هدف گذراندن تعطیلات آخر هفته بر روی سایتی با شیب تند بنا شد! کارفرما می خواست تا این ویلا به مکانی مناسب برای برگزاری میهمانی های کوچک و دوستانه تبدیل شود؛ از این رو به نظر می رسید که فضاهای باز و نیمه باز می توانند در ایجاد جذابیت و تنوع فضایی نقش مهمی داشته باشند.

ویلای شماره ۰۷

دید خوب در طبقه ی بالا و نیاز به فضای مشخص برای استخر، باعث ایجاد چرخشی ۹۰ درجه در طراحی طبقه ی اول و در نتیجه اضافه شدن دو فضای جدید با دو کیفیت متفاوت به ویلا شد! یکی حیاط مسقف که استخر و ویلا را به یکدیگر اتصال می دهد و بیشترین میزان سایه اندازی را در کل سال فراهم می آورد و دیگری ایجاد یک تراس بزرگ و اتاق نشیمن در طبقه ی اول با چشم انداز خوب به باغ های اطراف می باشد. به دلیل شیب تند سایت پروژه و چالش محدودیت استفاده از ویلا در تعطیلات و عدم استفاده از آن به طور مداوم، مسیر دسترسی خودرو محدود به پارکینگ ورودی در نظر گرفته شد.

در طراحی منظر این پروژه، سعی شده است که با کاشت درختان بلند در اطراف سایت، چشم انداز آشفته ی ساختمان های اطراف در آینده را به حداقل رساند. همچنین توپوگرافی طرح سایت، ایجاد فضاهایی باز با پوشش گیاهی متنوع را ممکن می سازد.

نکته ی جالب توجه در طراحی محوطه ی ویلا بر روی شیب تند، امکان تجربه ی حس های مختلف در طول مسیر ورود به باغچه تا خود ویلا در بالاترین ارتفاع سایت می باشد! سکوهای طراحی شده در باغچه، سطوحی را برای کاربردهای مختلف همچون فضایی برای بازی، فضایی برای استراحت و آرام گرفتن در طبیعت آن را فراهم می کند.

توجه به کنج ها و فضاهای دنج در طبیعت و در نظر گرفتن فضاهایی برای خلوت در کنار فراهم آوردن فضایی دلنشین برای جمع های خانوادگی و دوستانه از دیگر مسائل قابل تحسین در طراحی این ویلا می باشد. پله های طراحی شده در یک سمت سایت با ارتفاع ملایم موجب تشویق برای حرکت در امتداد مسیر می شود؛ ضمن اینکه کاشت گیاهان زیبا و متنوع در سمت دیگرِ پله ها، فضایی لطیف و با کیفیت برای مهمانان در آخر هفته ای دل انگیز و دوستانه را فراهم می کند.


مطالب پیشنهادی:

ویلای هنری ؛ ویلایی بتنی میان جنگل‌های کاستاریکا!


تینا غزنوی


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل