مرکز طراحی خلاق Khon Kaen ؛ مجموعه ای برای رشد خلاقیت در محدودیت ها!

مرکز طراحی خلاق Khon Kaen ؛ مجموعه ای برای رشد خلاقیت در محدودیت ها!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: مرکز طراحی خلاق Khon Kaen به مساحت ۲۱۰۰ متر مربع در سال ۲۰۱۹ میلادی، توسط گروه معماران ۴۹ به منظور ادغام خلاقیت جامعه و فرهنگ بومی کشور تایلند، با دانش و فن آوری مدرن تاسیس شده است.

مرکز طراحی خلاق تایلند یا TCDC ، یک مدرسه یا یک مرکز تحقیقاتی نیست! بلکه فضایی است ویژه ایجاد سرگرمی های فکری برای جامعه. این مرکز با برگزاری کارگاه ها، نمایشگاه ها و گفتگوهای گوناگوندر پی ارتقا یادگیری و سطح خلاقیت جامعه در سطح بین المللی است؛ چرا که این کشور، بالابردن سطح خلاقیت جامعه خود را برای توسعه منابع انسانی ضروری می داند.

منطقه ایسان (isan) در شمال شرقی کشور تایلند واقع شده است؛ منطقه ای خشک که به دلیل میزان بارندگی کم، مستعد خشکسالی است. این محیط با شرایط سخت، انگیزه ای برای بروز خلاقیت و نوآوری جهت استفاده ی مردم ایسان (Isan) خواهد بود. جالب است بدانید منطقه هایی با محدودیت های زیست محیطی که سرشار از دانش و فرهنگ هستند، برای بروز خلاقیت بسیار مناسب خواهند بود.

هدف از اجرای پروژه ی مرکز طراحی خلاق Khon Kaen در منطقه ایسان (isan) با چنین محدودیت هایی، شکوفایی و رشد خلاقیت و نیز پشتیبانی از ایده های خلاق و نوآور بوده است.

وجود درختان بزرگ در چشم انداز خشک منطقه یک موهبت بزرگ محسوب می شود. اکثر فعالیت های اجتماعی، در زیر سایه همین درختان صورت می گیرد. تعاملات و هم صحبتی ها نیز در طبقه همکف خانه های سنتی تایلندی اتفاق می افتد. وجود فضاهای سایه انداز در بین خانه ها، مردم را قادر می سازد تا به دور از تابش مستقیم خورشید حرکت کنند.

مرکز طراحی خلاق تایلند یا TCDC با الهام از مکان های اجتماع مردم و درختان بلندِ سایه انداز تایلند ساخته شده است. نوع فعالیت در این مرکز باعث افزایش تعاملات می شود؛ بنابراین نمای رو به خیابان به گونه ای خاص برای ایجاد ارتباط با عابران طراحی شده است. این کار توسط صفحات بازتابنده و قابل چرخش انجام می شود!

این صفحات نه تنها به عنوان سایه انداز عمل می کنند، بلکه مانند آینه عمل کرده و نگاهی به فعالیت های در حال انجام دارد. همچنین از این صفحات برای اعلام فعالیت های داخل مرکز از طریق الگوهای نما به صورت خلاقانه استفاده می شود!

سیما حسن زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *