دیوارها ، مرز میان قدمت و سبک مدرن در منطقه قدیمی Hostafrancs

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: گروه معماری estudi08014 در سال ۲۰۲۰ میلادی بنایی را به مساحت ۱۴۲ متر مربع در شهر بارسلونای کشور اسپانیا بازطراحی و بازسازی کرد. بنای قبلی متشکل از سه حجم ساختمانی بود؛ محدوده ی پروژه در گذشته یک کارگاه صنعتی فشرده با سقف هایی کوتاه، نور کم و تهویه ی نامناسب بود.

مرز میان قدمت و سبک مدرن

هدف اصلی این پروژه، تبدیل کارگاه صنعتی یاد شده به یک خانه ی مسکونی دو طبقه با فضاهایی باز، سقف مرتفع، دارای نور طبیعی و تهویه مناسب می باشد.

اما معماران پروژه برای دستیابی به این اهداف، نمای پشتی ساختمان را تخریب نمودند. سپس جداره ای رو به حیاط طراحی و ساخته شد! جداره ای که می تواند علاوه بر فراهم آوردن امکان بهره مندی از نور طبیعی ، چشم اندازی زیبا به حیاط سبز را نیز برای ساکنان خانه ایجاد نماید. همچنین برای دستیابی به ارتفاع بیشتر طبقات، کف طبقه ی همکف تخریب شده و ۵۰ سانتی متر از حالت قبلی پایین تر آمد.

برای درک دقیق تر فضاهای این خانه بهتر است تا یک مقطع طولی از آن را متصور شویم. فضاها به صورت سلسله مراتبی در کنار هم زنجیر شده اند که خیابان را به بخش انتهایی ساختمان یعنی حیاط پشتی پیوند می دهند. در طبقه ی همکف بعد از فضای ورودی، با عبور از سه پله وارد فضایی می شویم که در این بخش فیلتری برای سرویس بهداشتی و راه پله ی اصلی وجود دارد. سپس شاهد فضای گرم و صمیمی نشیمن هستیم و در نهایت به فضای آشپزخانه می رسیم که نور طبیعی را از جداره ی اصلی خود با حیاط به داخل خانه دعوت می کند.

مرز میان قدمت و سبک مدرن

برای بهبود فرآیند تهویه، بازشوهای مختلفی در سراسر ساختمان تعبیه شده است. از همه مهم تر، بخش ورودی است که با ارتفاعی به اندازه ی دو طبقه علاوه بر دستیابی به تهویه ی مناسب، حس دلبازی را به هنگام قدم گذاشتن در داخل خانه در ذهن ساکنان خود ایجاد می کند. دقیقا همان بخشی که از طبقه ی بالا، به صورت یک لابی کوچک دیده می شوند.

پلان

درباره ی متریال های استفاده شده در این پروژه، نکته حائز اهمیت این است که دیوارهای تازه ساخته شده و میانی همه با متریال روز و با رنگ های مینیمال و روشن می باشند و برخی جداره های خارجی برای حفظ قدمت و همچنین ویژگی آجر بودن به استقامت خود باقی مانده است و با ساختار جدید به شکل بی نظیری ترکیب شده است.

شیوا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل