سرزمین آبی پاریس ؛ فضایی بینابین برای ارتقا کیفیت منطقه Saint-Denis در فرانسه

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طرح برگزیده ی مرکز آبی، حاصل مشارکت میان دفتر معماری هلندی VenhoevenCS و دفتر فرانسوی /Ateliers 2/3/4 می باشد. این مرکز با طرحی خلاقانه، میزبان مسابقات واترپلو، غواصی و شنای حرفه ای خواهد بود؛ علاوه بر این در طول برگزاری بازی های پارالمپیک به استادیوم بوچیا نیز تبدیل خواهد شد!

سرزمین آبی پاریس

از مزایای این مجموعه ی چند منظوره پس از برگزاری رویداد و بازی های المپیک سال ۲۰۲۴ میلادی برای مردم منطقه ی Saint-Denis می توان به ادامه ی فعالیت آن به عنوان یک مرکز تفریحی اشاره کرد؛ یک مرکز تفریحی که موجب تأثیرگذاری مثبت بر روی زندگی و سلامتی ساکنان محدوده و کاربران خود خواهد بود.

بنابراین می توان گفت گرچه این پروژه در یکی از محلات مشکل ساز فرانسه واقع شده است، اما برای آینده ی منطقه، یک سرمایه گذاری سودمند به شمار می آید.

سرزمین آبی پاریس

مرکز آبی شامل فضاهای سبز و زیبا در طراحی محوطه ی خود می باشد و با یک پل عابر پیاده به Stade de France که بزرگ ترین ورزشگاه فرانسه است، متصل می شود. ارتباط این دو مجموعه، فضایی پویا را در محیط شهری ایجاد می کند که امکاناتی در جهت یادگیری ورزش شنا، امکان استراحت، ملاقات با دوستان و گپ و گفت با آن ها را ارائه می دهد. سرزمین آبی پاریس ، فضایی چندعملکردی برای افزایش پویایی همسایگی است و با محله ی جدیدی که در آینده، قلب منطقه ی La Plaine Saulnier خواهد بود، ارتباط خواهد داشت.

سرزمین آبی پاریس

طرح برگزیده با گنجایش ۵۰۰۰ تماشاگر در رقابت با ساختمان های چندمنظوره ی دیگر است که یک سقف چوبی با فرمی به حالت معلق دارد و با حداقل ارتفاع لازم برای چنین کاربردی ساخته شده است. علاوه بر این، از تمام فضاهای ایجاد شده در آن به بهینه ترین شکل ممکن استفاده شده است و در هر نقطه از فضای داخلی طرح، امکان تماشا و تسلط به مرکز بازی برای تماشاچیان فراهم شده است!

در طراحی این مرکز آبی از اصول طراحی پایدار پیروی شده است. بدین صورت معماری جدیدی در مجموعه خلق شده است که به بهبود کیفیت زندگی در شهرها کمک می کند. این ساختمان با توجه به چالش مصرف انرژی، ۹۰ درصد از انرژی موردنیاز خود را از منابع تجدید پذیر تامین می کند. سقف خورشیدی، برق مجموعه را تامین می کند؛ این سقف مانند یک مزرعه ی خورشیدی بزرگ می تواند برق ۲۰۰ خانوار را تامین نماید! در تامین آب از یک چرخه ی مصرف بهینه و در ساخت مبلمان از منابع بازیافتی و ضایعات چوب استفاده شده است.

این مجموعه علاوه بر طراحی براساس اصول و ضوابط زیست محیطی، اتمسفری سرزنده را برای مردم Saint-Denis ایجاد خواهد کرد که در کنار پایداری زیست محیطی، منجر به پایداری اجتماعی منطقه نیز می شود.​

تینا غزنوی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل