پازل زندگی ؛ خانه ای برای چند نسل

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: این خانه در انتهای یک خیابان کوچک و آرام در شهر HẢI DƯƠNG (یکی از شهرهای کشور ویتنام) واقع شده است. احتمالا کسانی که برای اولین بار پازل زندگی را می بینند، کنجکاو و در عین حال سردرگم شوند! و این به دلیل حالت قیف مانند آن در اندازه های مختلف می باشد! ایده ای که تشکیل دهنده نمای پروژه است.

پازل زندگی

بهتر است بدانیم خانه پازلی (Puzzle House) به وسعت ۹۰۰ متر مربع و در ابعاد ۱۳ در ۵/۱۸ متر ساخته شده است؛ خانه ای برای زندگی سه نسل در کنار هم!

این خانه در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط استودیوی معماری A8+ طراحی شده است؛ گروه معماران برای مقابله با اثرات اقلیمی نامطلوب و تابش های شدید و گرم خورشید از سمت جنوب شرقی که نمای اصلی خانه نیز به آن سمت است، از تعداد زیادی گلدان بزرگ استفاده کرده اند! ایده ای ساده و در عین حال جذاب. با این روش علاوه بر دید مناسب به پارک روبه رو و عدم اشراف به کاربری های مجاور آن، خانواده در هوای تازه و خنک تراس می نشینند و نظاره گر بازی کودکان خود در پارک می باشند.

پازل زندگی

کارفرمای پروژه در این باره می گوید: ” زندگی پر سروصدا و متلاطم را پشت سر بگذارید و هر روز از ریتم آرامِ خانه شیرین من لذت ببرید! “

جالب است بدانید آروزی صاحبان این خانه، ایجاد یک زندگی مسالمت آمیز و همخوان با طبیعت پیرامون بوده است! و برای تحقق این آرزو، خانه با فضاهای باز طراحی شده است و از تعداد زیادی درختچه استفاده شده است؛ درختچه هایی که حضور آن ها با بهره گیری از نور طبیعی پررنگ تر شده است.

طبقه همکف پروژه، بخش اصلی زندگی این خانواده را نشکیل می دهد؛ منطقه ای که شامل فضای نشیمن، فضای آشپزخانه و فضای غذاخوری می باشد. در اطراف این فضاها، باغچه ها قرار دارند؛ باغچه هایی که به تهویه و همرفت هوا کمک کرده و منظره ای زیبا و وسیع را ایجاد می کنند.

طبقات اول و دوم پروژه به اتاق های خواب خانواده اختصاص یافته است. با کمک راه پله و راهرو، اتاق ها از هم جدا می شوند و با کمک ووید (VOID)، گشودگی مطلوبی در مرکزیت طبقه ایجاد شده است.

پازل خانه (Puzzle House) در نمای خود، به کمک تراس های قیف مانند تکمیل شده است و نمایی کامل را به مخاطب خود ارائه داده است؛ این در حالی است که با کمک فضاهای پروخالی در طبقات نیز پازل در حجم تکمیل می شود. یکی از این فضاهای پروخالی، باغ کوچکی در طبقه دوم است که فضایی برای تجمع خانوادگی را فراهم نموده استد؛ جایی که کودکان می توانند آزادانه کتاب بخوانند و با والدین خود بازی کنند؛ علاوه بر این فضایی است برای افزایش کیفیت زندگی و تلاش برای هر چه بهتر شدن صمیمیت میان اعضای خانواده.

سیما حسن زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل