موزه ایبریا ؛ کاشانه احیای فرهنگ ایبری در شهر Jaén

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ریشه های به وجود آمدن این موزه به سال ۲۰۰۱ میلادی باز می گردد؛ هنگامی که وزارت دارایی و دولت های محلی و منطقه ای، توافق نامه ای را در خصوص تبدیل زندان سابق به موزه ی ایبریا امضا کردند. با این کار در شهر Jaén کشور اسپانیا بستری برای کارکردهای عمومی و فرهنگی در محلی مناسب واقع در محدوده ی تجاری و خدماتی در محل تقاطع Paseo de la Estación و Avenida de فراهم شد.

موزه ایبریا (Iberian Museum) با هدف ارائه ی چشم اندازی وسیع از فرهنگ ایبری متولد شد؛ پروژه ای که قصد ترویج، گسترش، تحقیق و انتشار آثار هنری ایبری از طریق باستان شناسی و مردم شناسی را داشت. در سال ۲۰۰۳ میلادی مسابقه ی بین المللی ایده ها برگزار شد، که در آن پروپوزالی در جهت تبدیل زندان سابق به موزه ی ایبریا در شهر Jaén  ارائه و برگزیده شد.

طرحی معمارانه در سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی معماران EDDEA با این پیشینه اجرا شد که به لحاظ فضایی به ساختاری قوی در تعامل با فضای عمومی تاکید داشت. این نوع اندیشه موجب سازماندهی فضاهای داخلی و خارجی موزه در هماهنگی با هم و با فضای شهری بیرونی شد.

به طور خلاصه برنامه ی فیزیکی طرح موزه به چند دسته ی اصلی تقسیم می شود: فضاهایی با دسترسی عمومی، نمایشگاه های موقت، بخش های خدماتی و سیرکولاسیون حرکتی عمومی مانند محل پذیرش و اطلاعات، دسترسی به سالن های اصلی، محدوده ی فروشگاه های کادویی، کافه تریا و همچنین اتاق کنفرانس. هم چنین فضاهای محدود دسترسی به محل پذیرش، محدوده ی حفاظت، مرمت و انبارها، بایگانی ها و کارگاه ها از دیگر فضاهای تشکیل دهنده ی این موزه هستند. فضاهای اداری برای کارمندان شامل کتابخانه، دفتر مرکزی و مدیریت نیز در مجموعه در نظر گرفته شده است.

اندیشه ی تطابق فضای داخلی در ارتباط با فضای عمومی به نوعی مکان سازی تاکید دارد که موجب باززنده سازی و احیای یک منطقه شده است و برای افرادی که در آن مکان زندگی و کار می کنند، محیطی جذاب با ویژگی های خوب، توام با حفظ ارزش ها در اختیارشان می گذارد؛ اتفاقی که باعث می شود مردم کشش بیش تری به آن مکان داشته باشند.

لازم به ذکر است یک شهر موفق و باشکوه از طریق آن چه در اطراف ساختمان های عمومی آن وجود دارد، شکل می گیرد؛ به طوری که فضاهای پیرامون آن ساختمان ها تبدیل به مکان هایی می شوند که به عنوان مرکزی برای گردهم آمد مردم شهر در کنار یکدیگر به حساب می آیند.

منابع:

archdaily.com

CBRE research (2017). placemaking: value and the public realm, CBRE Inc

غزنوی، تینا (۱۳۹۸). طراحی مجتمع سینمایی در تبریز با هدف ارتقاء سرزندگی از طریق رویکرد مکان سازی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، رشته ی معماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

تینا غزنوی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل