خانه ای برای یک مرد جوان ؛ استفاده بهینه از تابش آزاردهنده خورشید

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: این روزها در بین معماران و البته کارفرماها، سبک مینیمال رواج خاصی یافته است! چرا که این سبک، عاری از هرگونه تزیینات اضافی می باشد؛ و علاوه بر ساده بودن، در مقایسه با دیگر سبک ها، کم هزینه تر است.

سبک مینیمال عبارت است از دستیابی به طراحی بهتر از طریق سادگی و پرهیز از هرگونه تزئیینات! این سادگی در تمامی اجزای معماریِ بنا از جمله فرم، فضا، متریال، جزئیات و همچنین رنگ به وضوح نمایان است. به ‌طور کلی، در این سبک معماری از وجود موارد زاید درونی و بیرونی، منحنی های کامل و یا زاویه های بیش از حد جلوگیری می شود.

از جمله پروژه های جالب توجه در این سبک می توان به  پروژه ی خانه ای برای یک مرد جوان (A House for a Young Man) واقع در ایالت سانفرانسیسکو اشاره کرد.

خانه ای برای یک مرد جوان

پروژه ی خانه ای برای یک مرد جوان (A House for a Young Man) یک خانه ی آجری با نمایی مشبک و پنجره مانند می باشد! جالب است بدانید این پروژه، تمام آنچه را که از سبک مینیمال انتظار داریم، برآورده ساخته است. کارفرما ی این پروژه که مردی جوان است، علاقه ی خاصی به نزدیکی فضای غذاخوری با فضای استراحت و خواب خود داشت.

حجم بنای این پروژه، از چند مکعب مستطیل تشکیل شده است؛ همچنین یک فضای راهرو مانند در طرف دیگر ساختمان و در کنار دیواره ی مشبک جانمایی شده است. می توان گفت تنها موردی که شباهت کوچکی با تزئینات بر روی بنا دارد، همین پر و خالی های روی دیوار بیرونی و ایجاد کنتراست است!

یکپارچگی و یکدستی، از ویژگی های بارز این ساختمان ساده به شمار می آید. از نظر بصری، این بنا به هیچ عنوان شما را وادار به تماشا و توجه به خود نمی نماید! بلکه با ایجاد یک خط آسمان متناوب و همچنین حس سکونی که در روح ساختمان وجود دارد، بیننده را به خود جذب می کند.

جالب است بدانید نوع طراحی این ساختمان، شباهت زیادی به معماری مشرق زمین دارد! انتخاب رنگ و حتی مینیمال بودن بنا، دلیلی بر وجود این شباهت است. نکته ی حائز اهمیت در این پروژه، آینده نگری معمار و امکان اضافه کردن اتاق در بالای فضای گاراژ ساختمان است.

حاکمیت اقلیم گرم و تابش آفتاب سوزان، یکی از معضلات در طراحی این پروژه بود. می توان گفت یکی از دلایل انتخاب آجر در این بنا، حاکمیت اقلیم گرم در منطقه می باشد. دیواره ی مشبک از تابش مستقیم آفتاب به فضای داخل جلوگیری می کند و در عین حال، فضای داخلی خانه را تاریک و بی روح نمی کند.

در انتها لازم به بیان است طراحی و ساخت این بنا، گرچه اتفاقی به ظاهر ساده می باشد، اما طراحی آن به نحوی انجام شده است که کارفرما بتواند از تابش آزاردهنده خورشید، بیشترین بهره را ببرد!

تحریریه کانون معماران و شهرسازان

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل