کوه آلومینیومی ؛ جاذبه ای بی نظیر در دل کوه Luofu

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: گروه معماری Wutopia Lab به تازگی طرحی را برای نمایشگاه پارک صنعتی و طب سنتی چین میان دو کوه Luofu و Canton به مساحت ۲۴۵۳ متر مربع در سال ۲۰۲۰ میلادی ارائه کرده است.

کوه آلومینیومی

داستان شکل گیری این طرح از چند مرحله تشکیل شده است؛

به هنگام بازدید از سایت، باران سنگینی همه جا را فراگرفته بود. بعد از اتمام بارش، کوه Luofu و کوه معروف Taoist نمایان شد؛ لحظه ی آشکار شدن کوه مانند ظهور ناگهانی یک کاخ آسمانی چینی بود!

ساختار سایت این پروژه یادآور مفهوم ” یک دریا و سه کوه ” در ادبیات کلاسیک چین می باشد؛ که وجود سه عنصر ساختمانی در سایت بر اساس این مفهوم است.

هندسه ی اصلی سایت به طبع مکتب Taoist و Taiji ، دایره هایی در کنار هم می باشد؛ چرا که دایره ها و مخروط ها هندسه های اساسی ساخت کوه ها می باشند.

کوه آلومینیومی

صفحات آلومینیومی استفاده شده در پروژه The Aluminum Mountain به عنوان متریالی ایده آل برای ادغام توده ی سنگین کوه با ساختمان ها می باشد! متریال انتخابی به گونه ای است که اهمیت کوه در صبح حفظ می شود و در شب نیز با روشن کردن چراغ ها، زیبایی بناها چند برابر می شود. هم چنین رنگ خاکستری استفاده شده، توجه به هویت محدوده را نشان می دهد.

شکاف هایی به شکل فیلم های درخشان در پایین این بنا تعبیه شده است، که در هنگام روشن شدن، حس تعلیق را تداعی می کنند. سازه ی بنا از شش ستون بتنی تشکیل شده است و برای ایستایی سقف ها نیز از سیستم خرپا استفاده شده است.

به عقیده ی معماران این پروژه، اگر ما بخواهیم فعالیتی انجام دهیم، همواره باید در حال کاوش و جستجو باشیم. به این منظور مسیر آبی طراحی شده است که این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا گشتی جذاب در محوطه پیرامون و قلب ساختمان داشته باشیم.

برای ایجاد حس گذرِ زمان در طراحی این پروژه، از مجموعه حلقه هایی در کنار هم استفاده شده است. پیچ و خم ها شامل فضاهای سرسرا، منطقه ی نمایش، اتاق فیلم، فضای نمایشگاه، گالری هنری، بخش اداری و سرویس بهداشتی ها می باشد. این فضاها حس زمان و مکان را در لایه های مختلف طرح در ذهن بازدید کننده ی خود ایجاد می کنند. اتفاقی که گویی به سبب آن، زمان به کندی سپری می شود و چیزی جز گذر زمان اهمیت ندارد! مسیر انتهای راه پله های مارپیچ، چشم انداز بسیار زیبایی از سایت پیرامون را ایجاد کرده است.

در پایان سخن بد نیست بدانید انسان معاصر به دنبال ترکیب سنت و فناوری روز است؛ هدف اصلی این پروژه نیز طراحی فضایی با فناوری مدرن، مملو از معانی نمادین و در عین حال نمایش خرده سنت ها می باشد.

شیوا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل