طراحی متفاوت پل عابر پیاده Bayraklı ترکیه

طراحی متفاوت پل عابر پیاده Bayraklı ترکیه

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پل عابر پیاده Bayraklı برای استفاده عابرین پیاده، دوچرخه سواران و همچنین وسایل نقلیه خدماتی در ساحل Bayraklı و با هدف ایجاد دسترسی مناسب و راحت به ساحل در محدوده پروژه اازمیر دنیز طراحی و اجرا شده است (پروژه ازمیر دنیز یا IzmirDeniz ، پروژه ای است که برای بهره مندی موثر از ساحل دریا در طراحی انجام است).

پل عابر پیاده Bayraklı

پل Bayraklı به عنوان یک سازه حمل و نقل ضروری، در نقطه انفصال دو قسمت از یک محله به کار گرفته شده است. کانال آب جاری در شهر باعث تقسیم محله به دو قسمت شده است که با اجرای این پل در نقطه اتصال کانال به دریا، در عین تقسیم شدگی، یک منطقه ی واحد را شکل داده است و ارتباطی موثر بین آن ها برقرار کرده است. با انجام چنین پروژه هایی در ساحل Bayraklı انتظار می رود به شهروندان محله خدمات بیشتری ارائه شود.

شکل منحنی و مواج این پل، خود را به خوبی هر چه تمام با زمینه ی موجود که تصویری از دریا است، هماهنگ کرده است! همچنین پل Bayraklı با ایجاد یک تضاد رنگی فاحش با زمینه ی خود، به شدت خودنمایی می کند و نظرها را به روی خود جلب می نماید؛ این موضوع، خود باعث افزایش رونق استفاده از پل شده است.

نمای پل به گونه ای طراحی شده است که با عبور افراد از پل و ایجاد سایه روشن در لحظه، باعث ایجاد حس حرکت در نما می شوند؛ ناظران در پیاده رو به جای ساختار ثابت و ایستا، حرکت را در پل می بینند و ناظرِ حالات متفاوتِ نما در ساعات مختلف طول روز هستند. در هنگام شب فضای ایجاد شده توسط نورپردازی در جداره ی پل و انعکاس آن درآب، زیبایی پل را دوچندان می کند.

پل عابر پیاده Bayraklı

لازم به ذکر است طراحی پل Bayraklı در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط معماران Not انجام شده است.این پل به مساحت ۸۰۰ متر مربع، با طول ۷۴ متر و به عرض ۱۰.۹ متر می باشد.

در این پل برای دوپرخه سواران، مسیر جداگانه ای به عرض ۳.۵ متر تعریف شده است که با کفپوشی مناسب از بخش پیاده رو تفکیک شده است. تمامی مصالح به کار رفته در این پل مقاوم در برابر عوامل اقلیمی ومحیطیِ تخریب کننده هستند و این امر به دلیل ضرورت استفاده ی از پل بدون نیاز به تعمیر بوده است!

سیما حسن زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *