عمارت Cloaked ؛ به گرمی خورشید تموز

عمارت Cloaked ؛ به گرمی خورشید تموز

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحی یک منزل مسکونی همیشه کاری سهل و ساده نیست! گاهی شما مجبورید بر روی قطعه زمینی به طراحی بپردازید که از همه طرف با محیط شهری ادغام شده است. Cloaked یکی از همین خانه ها می باشد.

عمارت Cloaked

طرح این عمارت بر روی قطعه زمینی مثلثی شکل در شهر Bangalore واقع در کشور هند شکل گرفته است. مهم ترین چالش در مرحله ی طرح ریزی این بود که هر سه ضلع زمین توسط بافت های مختلف شهری محاصره شده بود! دو ضلع سایت را خیابان های شهری در بر گرفته بودند و ضلع سوم نیز در احاطه عمارتی بزرگ تر بود. اما با وجود تمام این شرایط اقامتگاه Cloaked تبدیل به خانه ای خوشایند و گیرا برای زندگیِ آرام شده است.

علاوه بر موقعیت و فرم، طراحان با مسئله ی دیگری نیز دست به گریبان بودند: شیب زمین! قضیه این بود که با حرکت تدریجی از جبهه شمالی، به خصوص گوشه غربی آن (که خیابانی شلوغ و پر رفت و آمد دوش به دوشش خودنمایی می کرد) به سمت شرق سایت از ارتفاع زمین کاسته می شد. سرانجام طراحان بر این چالش نیز فائق آمدند و توانستند با بهره گیری از وضعیت زاویه دار و مثلث گونه ی سایت، عمارتی را بر پا کنند که در برابر سایه تحمیل شده بافت شهری بر سر خود قد برافرازد.

عمارت Cloaked

عمده حجم عمارت مثلثی شکل Cloaked از سطح خیابان های مجاور خود فراتر رفته است و می توان گفت فقط پارکینگ مجموعه هم تراز با سطح خیابان است. همزمان، سایه بان تراس عمارت (واقع در طبقه سوم) که یک ورق زاویه دار و نوک تیز از جنس بتن است، ظرافت خاصی به کل مجموعه بخشیده است.

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، مشخصات ارتفاعی سایت با کمک تمهیداتی که طراحان اندیشیدند همانند یک سپر محافظ برای ساختمان وارد عمل شد! بر همین اساس بود که یک سیستم ورق‌ بندی فولادی برای جبهه شمالی طراحی گردید. این سیستم توانست فعالیت های داخل محدوده عمارت را تا حد زیادی از دید خیابان دور نگه دارد.

عمارت Cloaked

از دیگر سو، تمام گوشه و کناره های ساختمان را نوارهایی باریک از جنس بتن در بر گرفته است. این نوارهای بتنیِ بی رنگ، در ترکیب با ورق های فولادی متخلل و آتشین رنگی که گرداگرد ساختمان کشیده شده اند، به عنوان پرده ای محافظتی برای عمارت عمل می کند. در همین حال، نوری که از منافذ این صفحات فولادی مشبک به درون عمارت می تابد، جلوه های جذابی را ایجاد می کند.

اگر به پراکندگی بخش های مختلف ساختمان دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که هسته سایت به دو بخش عمده شرقی و غربی تقسیم شده است؛ و تمامی بخش های مختلف عمارت حول این دو بخش مستقر شده اند.

در طبقه اول، آشپزخانه و فضای ناهارخوری در مرکز واقع شده اند. در بال شرقی یک تراس و در سمت غرب نیز یک اتاق خواب و سرویس بهداشتی جا نمایی شده اند. در طبقه دوم اما اتاق ها و سرویس ها بر هر دو بال شرقی و غربی تقسیم گشته اند. مرکزیت طبقه سوم عمارت Cloaked نیز با یک فضای نشیمن خوش ساخت تامین شده است که دور تا دور آن را تراسی سبز و رو به سوی ردیف درختان شهری در بر گرفته است. به این ترتیب ساختمانی که از بیرون به شکل یک دژ مستحکم و غیرقابل نفوذ به نظر می آید، از درون به فضایی سرسبز، گرم و دنج ختم می شود.

شاید لازم باشد که در انتهای سخن به طراحان این عمارت جذاب یعنی تیم معماری Cadence هم اشاره ای داشته باشیم. این تیم در سال ۲۰۰۵ میلادی و به وسیله سه فارغ التحصیل معماری به نام های Narendra Pirgal، Vikram Rajashekar و Smaran Mallesh پایه گذاری شده است. موسسان گروه معماری Cadence هر سه اعتقاد داشتند که طراحی باید در خدمت ساخت خانه هایی باشد که فرصت زندگی را به بهترین نحو ممکن فراهم آورند و نه فقط برای خود هویتی مستقل داشته باشند! این فلسفه در طول سال ها کار و کسب تجارب گوناگون، منجر به ایجاد یک سیستم مدیریتی کارآمد و تیم عملیاتی بزرگ شد. امروزه تیم معماران Cadence قادر به طراحی و اجرای پروژه های مختلفی در مقیاس های گوناگون و سطوح پیچیدگی متفاوت هستند.

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *