نمایشگاه برنامه ریزی شهری Suzhou ؛ نقطه عطف فرهنگی چین

نمایشگاه برنامه ریزی شهری Suzhou ؛ نقطه عطف فرهنگی چین

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: فرآیند ساخت و ساز فضای نمایشگاهی ویژه ی رویدادهای برنامه ریزی شهری واقع در قسمت شمالی استان Anhui (محل اتصال ۴ استان کشور چین یعنی Anhui و Jiangsu و Shandong و Henan) پس از ۶ سال ، در سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان رسید و برای استفاده ی عموم افتتاح شد.

این سالن که توسط معماران AUBE طراحی شده است، با الهام از سنگ تزئینی Lingbi و با تفسیر ویژگی های جذاب آن از جمله نازک بودن، تخلخل، چین خوردگی، نفوذپذیری و همچنین داشتن حفره های هوایی طراحی شده است. حتی نمای این پروژه نیز به کمک بتن پیشرفته GRC و با نقش برجسته و بدون نورپردازی مصنوعی شکل گرفته است.

پروژه نمایشگاه برنامه ریزی شهری Suzhou با بهره گیری از استراتژی های زیست محیطی و همچنین کاهش مصرف انرژی طراحی شده است و به نقطه ی عطف فرهنگی در کشور چین تبدیل شده است.

نمایشگاه برنامه ریزی شهری Suzhou

در سال های اخیر با اتخاذ سیاست های تراکم شهری و توسعه یکپارچه در منطقه، سالن Suzhou با هدف ارتقای توسعه هماهنگ منطقه ای، شهر را به مرکز منطقه بدل کرده است!

طراحی این بروژه با چالش هایی گوناگویی مواجه بود؛ برای نمونه واقع شدن در یک منطقه بینابینی و نیز چگونگی تعریف یک فضای شهری به عنوان کاتالیزور نشاط شهری. اما با طراحی عملکردی و ایجاد فضایی با پتانسیل های بالا برای تعامل با مردم به خوبی به چالش ها پاسخ داده شد.

این فضای نمایشگاهی ، یک پیشنهاد ایده آل برای مشارکت و تعامل میان مردم می باشد. یک فضای معماری گسترده و فراگیر که بطور فعال از زندگی مدنی به عنوان بخشی از خود بنا استقبال می کند! مکعب صلبی که با تکنیک های معماری معاصر به صورت انعطاف پذیر، ساده و فراگیر جلوه می نماید.

ورودی اصلی پروژه در طبقه همکف واقع شده است؛ در حالی که پله های بزرگ کنار بنا ، جریان عابر پیاده را از میدان به ورودی دوم در طبقه اول هدایت می کند.

معماران AUBE با استفاده از یک برش میانی در بخشی از طبقه اول پروژه، فضای بازی را برای رویدادهای عمومی ترتیب داده اند و با کمک برشی عرضی، حجم ساختمان بالاتر از پایه ها تقسیم شده است؛ این در حالی است که یک ایده ی معماری یکپارچه، عملکرد های مستقل در تعامل با سالن نمایش و دفاتر کار را پوشش می دهد.

برش های افقی و عمودی ، حس فشار ناشی از حجم صلب و یکپارچه بنا را کاهش می دهند. این برش ها فضاهای عمومی همچون حیاط ها، دهلیزها، تراس و باغ هایی را برای تنوع و سرگرمی ایجاد کرده است.

در این پروژه ی شهری ، سنگینی بنا به کمک پل ها و پارتیشن های شیشه ای مرتفع شده است و حرکت بین فضای داخل و خارج تسهیل گشته است.

همچنین به کمک ایده ی ادغام حیاط ها با فضای نمایشگاهی ، سلسه مراتب فضایی غنی گشته است و واحدهای عملکردی به طور عمودی به هم متصل شده اند. نکته ی جالب توجه در طراحی این پروژه ، جاگذاری دهلیزها و فضاهای باز هم جهت با بادهای مطلوب می باشد که باعث ایجاد کوران و تهویه طبیعی در فضا شده است.

سیما حسن زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *