ساختمان های اداری Zhangrun ؛ پیامی از آینده

ساختمان های اداری Zhangrun ؛ پیامی از آینده

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: یکی از چالش های بزرگ طراحان ساختمان های بلند مرتبه پیرامون پاسخ دهی به سوالاتی درباره چگونگی رابطه بین برج و پودیوم می باشد! شاید شما نیز حداقل یک بار به پرسش هایی از همین جنس فکر کرده باشید. خبر خوشی برایتان داریم و آن این است که ساختمان های اداری Zhangrun که در پارک اَبَرفناوری Zhangjiang در شهر شانگهای کشور چین واقع شده اند، می توانند بخش بزرگی از ابهامات ذهنی شما را از بین ببرند!

این مجموعه که شامل ۴۲۰۰ مترمربع دفاتر تحقیق و توسعه و بالغ بر ۱۵۰۰ مترمربع امکانات تجاری است، با هدف ایجاد تحول در فرم معمول برج و پودیوم ها و در راستای ارتقای تجربیات استفاده کنندگان از فضا طراحی شده است.

دفتر معماری Scenic که مسئولیت ایده پردازی و اجرای این پروژه را بر عهده داشته است، از سال ۲۰۰۴ میلادی کار خود را آغاز کرده است. گروه معماری Scenic اذعان می کند که در هر پروژه، پاسخگویی به مجموعه نیازهای ذهن، بدن، طبیعت و جامعه را در اولویت اول اهداف خود قرار داده است. سعی اصلی معماران Scenic بر ایجاد رابطه ای متعادل و پویا بین طبیعت، جامعه و تمام جنبه های مختلف نیازهای انسانی است.

براساس طرح معماران Scenic ، سایت این پروژه به چهار قسمت تقسیم شده است؛ دو برج اداری در گوشه های شمال شرقی و جنوب غربی مجموعه مستقر شده اند. دو گوشه ی باقیمانده نیز ، بخش جنوب شرقی به فضایی عمومی و سبز اختصاص داده شده است و بخش شمال غربی نیز به کاربری حیاط تجاری تبدیل شده است.

تلاش اصلی تیم طراحی در پروژه ساختمان های اداری Zhangrun این است که کاربر با تجربه ای مشابه دیگر ساختمان های اداری مواجه نشود! به عنوان نمونه، از پودیوم صرفا برای استقرار چند واحد تجاری معمولی بهره نبرده اند؛ تیم طراحان در این پروژه تصمیم گرفته اند که تا حد ممکن، برج اداری و حیاط تجاری را از هم تفکیک نمایند. به بیان ساده تر، همزمان که حیاط تجاری به عنوان فضایی مستقل در مجموعه خودنمایی می کند، می تواند به عنوان مکملی برای واحد های اداری نیز ایفای نقش نماید.

حیاط تجاری پروژه که بخش هایی نظیر فروشگاه ها، کافی شاپ ها، دفاتر مشترک و همچنین سالن های ورزشی را در خود جای داده است، با تراس های چوبی و کف سازی منحصر به فرد خود که از جنس چوب خیزران می باشد، علاوه بر اینکه محیطی صمیمی و دوستانه را فراهم کرده است، به خوبی هر چه تمام به عنوان مکمل بخش اداری نیز ظاهر شده است. در همین مسیر، چشم انداز ساختمانِ دو طبقه تجاری با بهره گیری از دیوارهای نیمه شفاف به خوبی با برج های اداری هماهنگ شده است!

از دیگر سو، سازه برج های اداری از نوع تیوبی (لوله ای) می باشد. یعنی ساختمان های اداری  به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در برابر بارهای جانبی (نظیر زلزله، باد و یا ضربه) مانند استوانه ای توخالی عمل کنند! مهم ترین مزیت سازه های تیوبی (لوله ای) در این است که مقاومت و سختی آن ها افزایش یافته است و در عوض از مقدار وزن مصالح مصرفی تا حد چشمگیری کاسته شده است.

ساختمان های اداری Zhangrun توانسته اند با تلفیق نوآوری های تکنولوژیکی و سبک زندگی سالم، فرصت تجربه همزمان کار روزانه، ارتباطات اجتماعی و روابط محیطی را در اختیار استفاده کنندگان از فضا قرار دهند. امید آن می رود گام محکمی که مجموعه Zhangrun در مسیر بروزرسانی ساختمان های اداری برداشته است، به ایجاد تحولی مثبت در فرم های شهری و معماری بیانجامد.

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *