فروشگاه Not Sweet ؛ ترکیب هماهنگ یک برند و یک ایده خلاقانه

فروشگاه Not Sweet ؛ ترکیب هماهنگ یک برند و یک ایده خلاقانه

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: فروشگاه Not Sweet توسط گروه طراحی معماری Geemo در سال ۲۰۲۰ میلادی در شهر چگندو (Chengdu) واقع در کشور چین طراحی شده است.

نام تجاری NOT SWEET زیرمجموعه ی برند مشهوری با نام Xiaolan در کشور چین است. این عنوان حالت دراماتیکی را در مورد البسه ی تولیدی این برند با شعار Not Sweat under Xialan به معنی ” با (پوشیدن) لباس ‌های برند Xialan، عرق نمی کنید ” یادآور می شود. این شباهت در عنوان دسرفروشی، حقه ای است برای تشویق مردم به خرید دسرهای این مغازه! مضاف بر اینکه شیرین نبودن دسرها در دنیای بی تحرک امروزی، خود به خود می تواند به صورت عنوانی برانگریزاننده عمل کند.

معماری تجاری بخش جدایی ‌ناپذیری از زندگی امروزه ی ماست؛ اما شکل ماشینی آن جذابیتی ندارد. به همین علت گروه طراحی معماری Geemo ، برای شکستن چنین وضعیتی، راه حلی متفاوت را ارائه داده اند! آنها در ایده ی طراحی معماری این پروژه، از ترکیب شیرینی (کارکرد مغازه) و غیر شیرینی (نام تجاری مغازه یعنی Not Sweet shop) بهره گرفته اند! این یعنی نوعی ابهام و تضاد در عین هماهنگی؛ اما چگونه؟

شکل ظاهری Not Sweet shop به صورتی است که خود را با یک حالت معمولی در معماری پیرامون پنهان کرده است؛ این در حالی است که با زندگی روزانه ی مردم نیز ادغام شده است.

در داخل پروژه و در فضایی کمتر از ۵۰ متر مربع، نه تنها تمامی عملکردهای موردنیاز برای یک دسر فروشی برآورده شده است، بلکه تداخل ناشی از ستون باربر با طول یک طرفه ی ۱ متر نیز حل شده است! فضای پیشخوان حاصل از امتداد این ستون و هماهنگ با آن، به تفکیک حوزه ی مشتری و کارکنان کمک زیادی کرده است.

این فروشگاه در فضای خارج از خود نیز، نه تنها بایستی آگاهی لازم و کافی از برند را منعکس نماید، بلکه بایستی بتواند هر چه بیشتر خود را با محیط پیرامون همسان و هماهنگ کند.

طراحان پروژه برای دستیابی به این هدف، از فرم، نور، مصالح و رنگ استفاده کرده اند. به این ترتیب، به کمک نور در ترکیب با رنگ نارنجی، بعد سوم فضا افزایش پیدا کرده است و کمی از میزان ابهام آن نیز کاسته شده است؛ اتفاقی که در جریان عبور و مرور افراد در خیابان مجاور، به چشم می آید. علت آن نیز این است که نور گرم در فضای کروی باعث می شود که بلوک های سازه ای و همچنین بافت آنها، همراه با تغییر زاویه ی دید افراد از طریق انتشار ایجاد شده توسط سطح دیوار با بافت نارنجی رنگ مصالح، فضایی ملایم و در عین حال مبهم را ایجاد نماید.

فائزه پناهنده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *