فضای شهری Qiaotou Ruin ؛ ویرانه احیا شده!

فضای شهری Qiaotou Ruin ؛ ویرانه احیا شده!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: فضای شهری Qiaotou Ruin ، پیش از بازطراحی، یک ساختمان صنعتی متروک و به دور از هرگونه چشم انداز معماری ، الحاقات هنری و همچنین زیرساخت ها بوده است (مشهور به بنای  مخروبه)! ساختمانی فاقد سقف ، دیوار و کف که همچون کالبدی خالی از روح خودنمایی می کرد.

اما استودیوی طراحی معماری ARCity در اقدامی جالب توجه، این فضا را به یک فضای شهری سبز تبدیل کرد! قابی بتنی که در تعامل با گیاهان ، یک باغ آسمانی را تشکیل داد.

این ساختمان صنعتیِ دو طبقه در دهکده Qiaotou واقع در منطقه Bao’anna کشور چین، در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی به عنوان یک کارخانه بسته بندی محصولات غذایی فعالیت داشته است؛ کارخانه ای که از حدود ۵ سال پیش به حال خود رها شد و به عنوان یک ساختمان متروک و مخروبه در بافت شهری پیرامون خود، خودنمایی می کرد! برخی مدیران و مسئولان شهری بر این باور بودند که این ساختمان را می بایست تخریب کرد و آن را به یک مجتمع اداری و تجاری تبدیل نمود. اما معماران ARCity با استفاده از مفهوم ساخت و سازهای کاهنده دست به اقدامی نو برای احیای این بنا زدند! ایده ای که روند ساخت آن در سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد و در اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی نیز به پایان رسید.

روند اصلی ساخت و ساز در این مفهوم، برش صفحات بتونی دیوارها و کف ها بود! قاب بندی حاکم بر بدنه ساختمان صنعتی سابق تخریب شد و بقایای باقی مانده ی کف نیز، برش داده شد.

روش طراحی معکوس که با حذف کف ، سقف و دیوارها همراه بود، ارزش و کاربری جدیدی را به ساختمان سابق بخشید! ویرانه های باقی مانده از ساختمان صنعتی متروک، بازطراحی و به یک قابِ نو تبدیل شد. اتفاقی که حس زیبایی بی نظیری را در کالبدِ مخروبه خلق کرد.

فضای شهری Qiaotou Ruin در حال حاضر یک فضای عمومی منحصر به فرد می باشد که فرصتی را برای باهم بودن های اجتماعی فراهم آورده است! این فضا بصورت شبانه روزی باز است و می تواند میزبان نمایشگاه های هنری ، انجمن های دانشگاهی ، کنسرت های موسیقی و همچنین فعالیت های آموزشی و تجربی کودکان باشد. به بیان ساده تر، فضای شهری Qiaotou Ruin به یک فضای فعال و پر جنب و جوش شهری تبدیل شده است!

برای نمونه این فضای شهری به عنوان محل برگزاری مراسم افتتاحیه و همچنین چندین رویداد عمومی از نمایشگاه دوسالانه شهرسازی/معماری چین (UABB) فعالیت خواهد داشت.

تحریریه کانون معماران و شهرسازان

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *