سالن اجتماعات Widaya Mandala ؛ دروازه ای به جهان رشد و رقابت!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: احداث سالن اجتماعات دانشگاه Widaya Mandala واقع در اندونزی، دلیل جالب توجه و در عین حال ساده ای داشت! مدیران دانشگاه تصمیم داشتند تا ساختمانی را به برگزاری جشن‌ های فارغ ‌التحصیلی دانشجویان‌ خود اختصاص دهند و برای این کار از گروه معماری Bgnr  دعوت به همکاری نمودندد.

سالن اجتماعات Widaya Mandala

آن چنان که گروه معماری Bgnr بیان می کنند آن ها نمی خواستند بنایی بسازند که گاه گاهی فعال است و در مناسبت هایی خاص و قابل پیش بینی به ایفای نقشی تکراری می پردازد! بلکه تصمیم به طراحی و احداث ساختمانی داشتند که دانشجو می توانست در تمامی روزها از آن استفاده کند و از ارزش های معماری آن توشه ای بردارد.

طرح این پروژه با برگزاری یک مسابقه داخلی طراحی انتخاب شد. هدف نهایی این بود که بنایی تا حد ممکن متفاوت با دیگر نمونه های موجود در منطقه متولد شود. تیم طراحان برای هر چه بیشتر کردن فعالیت ها در ساختمان، تالاری مرکزی را در طبقه همکف به گونه ای تعبیه کردند که مراجعان را به سوی سالن چند منظوره و بزرگ ترِ واقع در طبقه دوم هدایت می کرد. برای پر کردن خلاء موجود در بین فضاهای خالیِ سالن های ایجاد شده نیز، در نیم اشکوب ها اتاق های کوچکتری را ایجاد کردند و آن ها را به فعالیت های دانشجویی همچون جلسات بحث و مطالعه اختصاص دادند.

 

طراحی ساختمان به گونه ای است که بتواند هم برای برگزاری برنامه های عمومی و هم برای پوشش برنامه های خصوصی کارآمد و موثر جلوه کند. یعنی علاوه بر سالن های بحث و مطالعه ای که در بالا به آن اشاره شد، تالار اجتماعات اصلی با ظرفیت بیش از ۲۰۰۰ نفر در کنار نماز خانه (Pray Room)، اتاق غذاخوری، کافه و محل برگزاری نمایشگاه، توانایی پوشش اتفاقات روزمره دانشگاه را در بالاترین سطح دارند.

اما از آنجایی که در مسیر رسیدن به هر هدف متعالی مشکلات ریز و درشت زیادی قد علم خواهند کرد؛ طراحی این ساختمان هم با چالش های جدی ای مواجه شد. اصلی ترین برنامه ای که گروه طراحی باید سامان می داد ارتقای ظرفیت سالن اجتماعات اصلی به ۲۰۰۰+ بود. برای رسیدن به این هدف دو راه پیش پای گروه طراحان قرار داشت. می توانستند حجم فضاهای عمومی را کاهش، و یا بودجه سایر بخش ها، نظیر بخش طراحی نما را تقلیل دهند. از دیگر سو، Bgnr همزمان با طراحی فضایی کارآمد بر ایجاد یک نمای زیبا با حداقل تولید ضایعات پافشاری می کرد. پس بر سر نماسازی به کمک پانل های آلومینیومی به توافق رسیدند.

ایده این بود که ماژول هایی از پانل های آلومینیومی دورتادور ساختمان را در بر بگیرد و طبق الگویی منظم تکرار شوند. این کار همزمان که عملی محاسبه شده بود می توانست احساس تصادفی بودن را نیز به بیننده القا کند. اجرای این ایده با برش صفحات استاندارد آلومینیومی به دو یا سه قسمت مختلف همراه شد. در نهایت ۶ جفت صفحه برش خورده در اندازه های مختلف و با دو سایه رنگی متفاوت از هم در اختیار گروه قرار گرفت و براساس این شش جفت کل بنای سالن اجتماعات پوشش گرفت. در اینجا ذکر این نکته هم اهمیت دارد که با این روش فقط ۷ درصد زباله در جریان نماسازی تولید شد. در حالی که با استفاده از روش های معمول، تولید ضایعات، درصدی بین ۲۰ تا ۲۵ را به خود اختصاص خواهد داد.

سالن اجتماعات Widaya Mandala

حالا که تقریباً به انتهای متن رسیده ایم بد نیست کمی هم در مورد کارفرمای این بنای جذاب صحبت کنیم. دانشگاه Widaya Mandala در استان جاوه شرقی اندونزی واقع شده است. مطابق اسناد دپارتمان آموزش عالی کشور اندونزی امید آن می رود این دانشگاه، که در بین دانشگاه  های خصوصی اندونزی رتبه اول علمی را به خود اختصاص داده است، به زودی وارد لیست ۵۰ دانشگاه برتر کشور شود!

سه پردیس Widaya Mandala رشته های مختلفی چون تجارت، فناوری کشاورزی، هنر  ارتباطات، مهندسی، دبیری، آموزش و پرورش، پزشکی، داروسازی، روانشناسی و فلسفه را پوشش می دهند. این دانشگاه به دلیل رتبه های برتری که در زمینه هایی چون شیمی، اقتصاد، داروسازی و مدیریت به دست آورده در جهان به شهرت خوبی رسیده است و توانسته با دانشگاه های زیادی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی به مبادله دانشجو بپردازد.

نادیا کریمی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل