طراحی مهد کودک Casa Fundamental ؛ فضایی متفاوت برای پرورش کودکان در برزیل

طراحی مهد کودک Casa Fundamental ؛ فضایی متفاوت برای پرورش کودکان در برزیل

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: استودیوی معماری MOBIO در همکاری با Marcos Franchini و Pedro Haruf در یکی از پروژه های خود در سال ۲۰۱۷ میلادی، فضای متفاوتی را در شهر castelo واقع در کشور برزیل، برای کودکان طراحی کرده است! در ادامه توضیحات بیشتری درباره طراحی مهد کودک Casa Fundamental خواهیم داشت.

طراحی مهد کودک Casa Fundamental شامل یک پروژه ی ۸۶۵ متر مربعی می باشد که به گفته ی بنیانگذاران و مربیان، برای معاشرت های آموزشی، تحصیل، انجام آزمایش های گوناگون علمی و همچنین فراگیری روابط دوستانه در میان کودکان طراحی شده است.

این پروژه همزمان با بررسی پیشنهادهای نوآورانه ی آموزشی كه فضا را به عنوان یك عنصر فعال در روند آموزش و یادگیری در نظر می گیرد (همچون فضاهای آموزشی Loris Malaguzzi  و Reggio Emilia، مدارس Herman Hertzberger  وMontessori schools و نیز فضای آموزش و تحقیق Doris Kowaltowski)، توسعه یافت.

مهدکودک Casa Fundamental

پروژه طراحی مهد کودک Casa Fundamental حاصل بازطراحی و بازسازی فضایی است که در گذشته کاربری انبار داشته است؛ و تلفیقی است از فضای آموزشی و صنعتی با حفظ ویژگی های کاربریِ گذشته ی خود! (همچون سقف بلند و فضای گسترده)

در فرآیند بازطراحی و بازسازی ، فضا با توجه به ویژگی های  صنعتی حاکم بر کالبد خود، دستخوش تغییرات گسترده ای شد!

مهدکودک Casa Fundamental

در بازسازی این پروژه، از مصالحی چون پروفیل های چند لایه ی فولادی برای ساخت اسکلت فلزی بنا، پانل های دیواری برای سیستم دال و دیوارهای خشک و فلزکاری برای احداث پارتیشن های عمودی استفاده شده است. دما، نور و آکوستیک سالن نیز با جایگزینی متریال هایی چون کاشی های سوراخ دار (cobogó)، ایجاد دهانه های جدید، افزایش زنیت ها و ترموستاتیک ها در سقف، تنظیم شده اند.

جالب است بدانید که این مجموعه ی آموزشی با فضای شهریِ منطقه ی Castelo که یکی از ارکان اثرگذار در طراحی این مدرسه می باشد، ادغام شده است و با قرارگیری در میدان شهری Manoel de Barros، مکان متفاوتی را برای فعالیت های دانش آموزان ایجاد کرده است.

مهدکودک Casa Fundamental

ورودی مستطیل شکل این پروژه به عنوان یک فضای ارتباط جمعی در مدرسه، محل برگزاری دورهمی ها، بازی ها و دیگر رویدادهای مرتبط با دانش آموزان، والدین و همچنین مربیان شناخته می شود.

جالب است بدانید در این پروژه، کلاس های درس ۷۰ مترمربعی با ظرفیت ۲۰ دانش آموز طراحی شده است تا فضای باز و پویایی را برای یادگیری هر چه بهتر آن ها ایجاد نماید؛ زیرا استقلال دانش آموزان در ارتباط با فضای مدرسه بر روند یادگیری آن ها اثرگذار است. از ویژگی های دیگر کلاس های درس می توان به تعبیه ی درهای کشویی در آن ها اشاره کرد! اتفاقی که که دسترسی و رفت و آمد را آسان تر کرده است.

با طراحی متفاوت مبلمان در این پروژه، امکان آموزش به شیوه های جدید فراهم شده است؛ برای مثال با طراحی نوعی جایگاه برای استراحت کودکان و همچنین نوعی نیمکت (mini bleachers) برای انجام کارهای گروهی ، فضای متنوعی ایجاد شده است. هر کلاس درس دارای کتابخانه ، فضای رختکن ، طاقچه ، آینه ، میز ، نیمکت و سینک روشویی مخصوص به خود است!

از آنجایی که ایجاد فضایی متناسب با روحیات کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در طراحی فضای داخلی این مجموعه از مصالح گوناگونی همچون چوب ، سیمان ، آهن ، کاشی ، فایبرگلاس بهره گرفته شده است! همچنین ترکیب رنگ های استفاده شده نیز ، متناسب با روحیات کودکان می باشد.

در این پروژه ، استفاده ی خلاقانه ای نیز از عناصر مجوف در فضا شده است! بهره گیری از عناصر مجوف در فضا، تاثیر ایده آلی بر ادراک فردی دارد؛ همچنین این عناصر ، نور را به صورت کنترل شده در فضا پخش می کنند.

در انتها جالب است بدانید در این پروژه، محیط مدرسه به عنوان یک معلم سوم برای کودکان در نظر گرفته شده است! فضایی که کودکان می توانند به راحتی در آن به جستجو بپردازند. برای مثال آتلیه ها مکمل کلاس های آموزشی برای کار با مواد مختلف، باغ سبزیجات برای کشت و نظارت بر رشد گیاه و ایجاد ارتباط مستقیم با تهیه و فرآوری غذا و فضای آشپزخانه با پارتیشن های شفاف و نیمکت های متناسب برای تعلیم کودکان طراحی شده است.


مطالب پیشنهادی:

طراحی مهدکودک KPIS ؛ خلق فضای تجربه محور برای کودکان!

طراحی مدرسه؛ خانه درس کودکان


منبع: archdaily.com

نسترن دواتگران


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *