خانه Open Sky ؛ تبدیل یک محدودیت به فرصت ایده آل

خانه Open Sky ؛ تبدیل یک محدودیت به فرصت ایده آل

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه ی Open Sky با مساحت ۵۷  متر مربع توسط معماران Yoshitaka Suzuki و همکاران در سال ۲۰۱۹ میلادی برای یک خانواده‌ پنج نفره در شهر توکیوی کشور ژاپن طراحی شده است.

لازم به توضیح است در شهر توکیوی کشور ژاپن، اختلاف قابل توجهی در قیمت زمین بسته به موقعیت مکانی آن وجود دارد؛ همین موضوعِ گرانی زمین، موجب شد تا این خانواده از پس خرید زمینی برآیند که عملا برای آنها کوچک بود و پاسخگوی نیاز آن ها نبود!

علاوه‌ بر این در کشور ژاپن، قانونی نیز وجود دارد که بر مبنای آن، در محاسبه ی مساحت یک طبقه، مضاف بر کف، سقف آن نیز دخیل است. این خانواده برای فرار از چنین قانون شهریِ دست و پاگیری، تصمیم گرفتند تا در خانه ای بدون سقف زندگی کنند! بنابراین در خانه Open Sky ، تقریبا نیمی از فضا از جمله اتاق نشیمن، بدون سقف است.

زندگی و اتفاقات روزمره ی ساکنان خانه Open Sky ، در زیر آسمانی بدون پوشش و حفاظ جریان دارد؛ به این معنی که ساکنان هر روز در معرض جهان غیر قابل پیش‌ بینی خارج از خانه قرار دارند. قطعا اگر شما خود را جای آنها تصور کنید، متوجه خواهید شد که درک این موضوع برای کسانی که خانه ی خود را به عنوان دارایی می دانند، دشوار خواهد بود.

اما بر خلاف تصور، این خانواده از جنبه های مثبت این فضای بدون سقف برای داشتن یک زندگی با نشاط بهره جسته و لذت می برند. علاوه بر اینکه این قابلیت در فضا، نور طبیعی کافی را به همه جای خانه می رساند، موضوع کمبود بازشوی سطح خارجی نما را نیز جبران می نماید! همچنین فضای مناسبی را برای تفریح کودکان خانواده در زیر آسمان آبی فراهم می کند.

چه چیزی می تواند بهتر از این باشد که یک آسمان به عنوان سقف یک خانه، شب هنگام به بهانه ی تماشای ماه بتواند یک خانواده را در کنار یکدیگر گرد آورد!

نکته ی قابل توجه دیگر در طراحی این خانه ، خودکفایی خانواده در زمینه ی ساخت آن است. چون این زوج در زمینه ی طراحی داخلی و پیمانکاری فعالیت دارند، اولین طرح ها توسط خود آنها ترسیم شد. آنها همچنین علاقه مند به ساخت وسایل خانه ی خود نیز بودند!

پلان
مقطع

این خودکفایی به آنها این امکان مضاعف را داده است که تقریبا تمامی امکانات زندگی خود را در معرض نمایش ساده بگذارند و سعی نکنند که با چیزی (برای نمونه با شیشه) آن را بپوشانند؛ و همین شفافیت، خود به بزرگ تر دیده شدن فضای زندگی آنها کمک کرده است.

فائزه پناهنده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *