طراحی دفتر مرکزی meiken lamwood با استفاده از الوار های چوبی!

طراحی دفتر مرکزی meiken lamwood با استفاده از الوار های چوبی!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: استودیوی معماری ژاپنی NKS در طراحی دفتر مرکزی کمپانی meiken lamwood در شهر maniwa کشور ژاپن، از الوارهای چوبی متقاطع به صورت خلاقانه ای استفاده کرده است!

دفتر مرکزی meiken lamwood

این پروژه ی ۹۹۱ متر مربعی، ساختار شبکه ای با سقف v  شکل دارد. ساختار شبکه ای این دفتر کار به گونه ای است که در آن الوارهای چوبی چند لایه به صورت موازی روی هم قرار گرفته اند؛ همچنین تیرهای سقف با استفاده از همین الوارها به صورت متقاطع چیده شده اند.

نکته ی جالب توجهی که در طراحی این پروژه وجود دارد این است که چون ساختار مشبک حساس به ارتعاش و زمین لرزه است، به همین دلیل با متعامد قرار دادن الوارها از این ارتعاش جلوگیری شده است!

ورودی این مجموعه در ضلع شرقی پروژه واقع شده است و از کارمندان در یک فضای اشتراکی استقبال می کند. دفاتر اصلی در طبقات دوم و سوم این مجموعه قرار گرفته است و توسط یک آتریوم مرکزی بزرگ به هم وصل می شوند. این آتریوم به عنوان فضای شاخص و ارتباطی دفتر، نور طبیعی را به فضای داخلی می بخشد!

معماران NKS در طراحی فضای اصلی اداری این پروژه، با قرار دادن میزهای چوبی در زیر یک سقف، فضای گرم و دوستانه ای را برای معاشرت و انجام کارهای تحقیقاتی ایجاد کرده اند. نکته ی جالب توجه دیگر به کار بردن همین الوار های مشبک در تقسیم بندی فضای داخلی دفتر است که حس یکپارچه و منظمی را ایجاد کرده است.

علاوه بر نمای جنوبی تمام شیشه ای پروژه ، لامپ های تعبیه شده در سقف نیز روشنایی مورد نیاز این دفتر کار را تامین می کند. ساختار این الوارها به گونه ای است که به گردش هوای مطبوع در مجموعه نیز کمک شایانی می کند.

نسترن دواتگران

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *