ساختمان اداری ABW ؛ تعامل فضای داخل و طبیعت

ساختمان اداری ABW ؛ تعامل فضای داخل و طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ساختمان اداری ABW توسط معماران RB در همکاری با انیستیتو معماری Lang Benedek در سال ۲۰۱۹ میلادی در سایتی به مساحت ۵۵۰ متر مربع در شهر KRÁĽOVÁ PRI SENCI واقع در کشور اسلواکی طراحی و احداث شده است.

ساختمان اداری ABW

ساختمان اداری این شرکت که تولید کننده ی انواع بلوک های بتنی است، پلان مثلثی شکلی دارد! قسمت اداری که بر روی سکوی سبکی ساخته شده است، توسط ستون های فلزی شیب داری پشتیبانی می شود. این ستون ها به اضافه ی گوشه های گرد ساختمان و مصالح به کار رفته در بنا (شامل بتن، شیشه و فولاد) به همراه رنگ آنها ، همه و همه بر ظرافت این بنای متفاوت می افزایند.

طبقه ی فوقانی ساختمان نیز، دارای امکانات پس زمینه با کیفیت عالی برای کارمندان تمام وقت و پاره وقت خود است. مضاف بر این ها، این ساختمان از نظر انطباق با استانداردهای حاکم بر رعایت اصول زیست محیطی، دارای امکاناتی از قبیل سیستم تهویه با بازیابی حرارت و سقف سبز گسترده است. علاوه بر این، برای گرمایش و سرمایش ساختمان نیز از پمپ آب گرم و سرد استفاده می شود؛ اتفاقی که سبب کاهش میزان مصرف انرژی ساختمان می گردد.

اما سؤال اصلی اینجاست که ایده ی اصلی این ساختمان اداری بر چه اساسی شکل گرفته است؟

ساختمان اداری ABW یا همان Activity-based working ، بر اساس نوعی طراحی با عنوان Open Office Design یا همان طراحی دفتر باز شکل گرفته است! در این نوع طراحی، معمولا طرح به صورت منطف و گسترده اندیشیده می شود. به همین منظور محل کار کارمندان بر اساس نوع فعالیتی که انجام می دهند، متغیر خواهد بود.

به این ترتیب می توان گفت ایده ی اصلی در طراحی این پروژه بر سه اصل استوار بوده است؛ طراحی دهلیز (ورودی) سبز مرکزی برای استفاده به عنوان درگاه مرکزی ارتباطات، شفافیت و خوانایی و همچنین ارتباط واضح میان مشتریان و کارمندان شرکت.

بنابراین می توان گفت که طراحی یک دهلیز (ورودی) مرکزی در این پروژه ی گسترده، به نوعی یک محدود کننده ی هوشمند میان ارتباط مشتری و کارمند است! علاوه بر این، ضمن امکان ترکیب با طبیعت و استفاده از انرژی پاک در ساختمان را فراهم آورده است؛ ایده ای در جهت پیشبرد یکی از جدیدترین متدهای طراحی.

فائزه پناهنده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *