مرکز موسیقی Raisbeck ؛ کشف ملودی خلاق در شهر سیاتل

مرکز موسیقی Raisbeck ؛ کشف ملودی خلاق در شهر سیاتل

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: اًکتاو ۹ در سالن Benaroya واقع در شهر سیاتل (شهری در ایالت واشینگتن در کشور ایالات متحده آمریکا) توسط معماران LMN در سال ۲۰۱۹ میلادی و بنابر برنامه ریزی های سمفونی سیاتل ، طراحی شده و توسعه یافته است. مرکز موسیقی Raisbeck معماری متفاوت و منحصر به فرد خود را داراست!

مرکز موسیقی Raisbeck

این مرکز موسیقی ۲۵۰۰ فوت مربعی علاوه بر اینکه مکانی برای میزبانی اجراها، جلسات گروهی و همچنین رویدادهای جمعی است، به عنوان فضایی برای تمرین هنرمندان و آهنگسازان نیز شناخته می شود.

۱۳ صفحه ی خمیده به صورت مدور در این بنا استفاده شده است که موجب ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر مخاطبین با فضای طراحی شده و برنامه های در حال اجرا می باشد. سیستم صوتی به کاربرده شده در نقاط مختلف به قدری پیشرفته است که پردازنده ها،  انعکاس صداها را از نو تولید کرده و از طریق بلندگوهای با کیفیت در محیط پخش می کنند.

تمامی فضاها از صدای مکانی (spatial sound) پشتیبانی می کنند؛ اتفاقی که باعث می شود بلندگوهایی که به صورت تکی در آن ها قرار گرفته اند، صداهای انتخاب شده را پخش کنند و حس حرکت و تمایل به اکتشافِ اتفاقی نو را در باورمخاطب ایجاد نمایند.

مرکز موسیقی Raisbeck

تمامی سطوح و مصالح در این پروژه بنابر خاصیت جذب کنندگی صوتی آن ها انتخاب شده اند تا به عنوان عایق در برابر صداهای حاصل از سیستم های صوتی الکترونیکی عمل کنند. کف ها به وسیله موکت فرش شده اند؛ همچنین در فضاهای کار از چوب های عایق استفاده شده است، تمام تجهیزات ثابت بعد از بهره برداری؛ به طور توکار تعبیه شده اند.

نکته ی جالب توجه این است که بار و فضای مختص برگزاری رویدادهای جمعی به طوری منعطف، بر حسب نیاز برپا و یا برچیده می شوند. مصالح استفاده شده در طرح منحصربه فرد سقف از نوعی مواد بازیافتی است که دارای سلول های جاذب صوتی می باشند! تمامی سیستم های فنی، الکترونیکی و مکانیکی به نوعی با این سقف ادغام شده اند؛ بلندگوها، میکروفن ها، پروژکتورها، تجهیزات نورپردازی و HVAC به گونه ای خلاقانه در سقف قرار داده شده اند.

مرکز موسیقی Raisbeck

در انتها لازم به بیان است فضای موجود با در نظر گرفتن نیازهای پروژه و به فراخور فعالیت ها و برنامه های اجرایی، سعی در به وجود آوردن فضایی صمیمی برای تعامل هر چه بیشتر با افراد مختلف و هنرمندان را دارد. هم چنین این فضا، امکان اجرا و تمرین برای گروه های مختلف تازه کار یا حرفه ای در هر گروه سنی را فراهم کرده است.

هنرها معرف جامعه ی خود هستند؛ این طرح با فناوری های پیشرفته ای که در آن به کار برده شده اند برای مشاغل هنری گوناگون این امکان را فراهم می کند تا دنیای متفاوتی از بیان موسیقی را کشف کنند و به شکلی نوآورانه، مسیری خلاق و نو در موسیقی و هنرهای نمایشی خلق نمایند.

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *