رستوران Spicy NOSpicy ؛ ویتنامی کوچک در قلب اوکراین

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ادویه‌ جات قرن هاست که نه فقط برای بهبود طعم و مزه غذاها، که به خاطر تاثیرگذاریشان بر خلق و خو، حالات و احساسات انسان ها در آسیا محبوب و پر کاربرد می باشند. این روزها اوکراینی ها هم فرصت تجربه طعم های اصیل آسیایی را از طریق رستوران Spicy NOSpicy به دست آورده اند! در این ویتنام کوچکِ شکل گرفته در قلب شهر کی یف (Kiev) که توسط استودیوی معماری YOD طراحی و اجرا شده است، ادویه ها نقشی اصلی و اساسی را ایفا می کنند!

رستوران Spicy NOSpicy

جذاب ترین مشخصه رستوران این است که تمام مراحل آماده سازی و تحویل سفارش در مقابل چشمان مشتریان انجام می شود. میز بزرگی که سالن و آشپزخانه را از هم جدا می کند، در اختیار مهمانان قرار گرفته است؛ آن ها می توانند در پشت آن بنشینند و ضمن تماشای روند آماده سازی غذای خود، با سرآشپز معروف رستوران یعنی Yuri Priemsky و دیگر آشپزها درباره ی اسرار طعم و مزه هر منو به گفتگو بنشینند!

جزیره مربوط به نوشیدنی های آسیایی نیز درست در مرکز سالن واقع شده است. از یک سو مهمانان می توانند میزهای نزدیک به آشپزخانه را انتخاب و اوقات خود را در تعامل با آشپزهای ماهر رستوران سپری کنند؛ از سوی دیگر این امکان در اختیار آن ها قرار گرفته است تا از ریتم خیابان مجاور نیز فاصله نگیرند و همزمان، به تماشای هنرنمایی متصدی جزیره در آماده کردن نوشیدنی های مختلف مشغول باشند.

در رستوران Spicy NOSpicy ، پهناورترین قاره جهان را نه فقط در عطر و طعم غذاها، که در طراحی داخلی فضا نیز می توانید حس کنید! همانطور که برای سرآشپزها به تعادل رسیدن مزه های مختلف غذا مهم است، استودیوی YOD هم در به تعادل رساندن فضای داخلی رستوران بسیار موفق عمل کرده است.

این تیم مبلمان به کار رفته در رستوران را که از چوب هایی با رنگ های خنثی و گرم ساخته شده اند، با هنرمندی هر چه تمام تر با صفحات آلومینیومیِ مات تلفیق کرده اند! این فضای گرم و دنج با نمادهایی از کشور ویتنامِ آفتابی، آسیایی تر هم شده است! توری های بومی ماهیگیری آویخته به سقف، گیاهان سبز خوش آب و رنگ و هشت ستون کنده کاری شده با طرح های بومیِ ویتنام، درست در جایگاهی مشابه ادویه ها، که طعم و مزه غذاهای آسیایی را کامل می کنند، ایفای نقش می کنند.

پنجره های بزرگ مقیاس رستوران، علاوه بر اینکه برای مهمانان Spicy NOSpicy دیدی پانوراما را از فضای خیابان به ارمغان آورده اند، در طول روز وظیفه تامین نور سالن را نیز بر عهده دارند. در هنگام شب، چراغ های تعبیه شده در میان تمامحدود ۶۰۰ شبکه ماهیگیریِ بومی که از چوب بامبو ساخته شده اند (و تیم YOD آن ها را مستقیماً از ویتنام به کی‌اف آورده اند) شروع به تابیدن می کنند؛ و این آغازی است برای نمایش سایه هایی که بر صحنه میزها، دیوارها و ستون های کنده کاری شده گویی از شرق، داستان ها می گویند.

حضور در این رستوران علاوه بر چشیدن طعم و مزه های متفاوت، به چشم های مهمانان فرصت دیدن تصاویر و نقش هایی بکر از مهجورترین نقاط آسیا را می بخشد.

استودیوی طراحی YOD که از سال ۲۰۰۴ میلادی در کشور اوکراین فعال است تا به امروز به یک تیم منسجم و با تجربه از معماران، طراحان و مدیران پروژه تبدیل شده است. این تیم بیشتر از ۱۰۰ پروژه را در خارج از مرزهای اوکراین و در کشورهایی مثل روسیه، قزاقستان، رومانی و عربستان سعودی طراحی کرده است. عمده کار این تیم در زمینه طراحی داخلی فضاهای تجاری مثل هتل ها، رستوران ها و کافه ها و تمرکز آن ها بیشتر بر برقراری ارتباطی هماهنگ بین انسان و محیط پیرامون وی است.

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل