فضای آموزشی LTB در استرالیا ؛ تلاش برای تعامل هر چه بیشتر دانشجویان

فضای آموزشی LTB در استرالیا ؛ تلاش برای تعامل هر چه بیشتر دانشجویان

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: استودیوی معماری John Wardle در یکی از پروژه های خود در سال ۲۰۱۸ میلادی، ساختمان آموزشی چند منظوره ای را به سبک مدرنیسم با نام فضای آموزشی LTB برای دانشگاه Monash واقع در کشور استرالیا طراحی کرده است!

فضای آموزشی LTB

ساختمان آموزشی LTB (مخفف Learning & Teaching Building) ، چشم انداز متفاوت و جدیدی را با بهره گیری از ویژگی های ذاتی طبیعت پیرامون برای محوطه ی این دانشگاه ۲۹ هزار متر مربعی ایجاد کرده است.

نکته ی قابل توجه در طراحی فضای داخلی این دانشکده، نحوه ی قرارگیری و ارتباط فضاها با یکدیگر است؛ پله ها، بالکن ها، راهروها، آمفی تئاتر و…هر کدام به نوعی یادآور موضوعی خاص در ذهن مخاطب خود می باشد! برای مثال برج آجری طراحی شده در این مجموعه یادآور کوره های سفالی واقع در شهر Stoke-on-Trent (مهد سفال انگلستان) است! در واقع آن ها روند آموختن را به خاک رسِ سفالگری قابل انعطافی تشبیه کرده اند که به راحتی می توان آن را شکل داد و فرمی جدید آفرید.

فضاهای رسمی آموزش و یادگیری در این پروژه، به صورت دوستانه و کاملا گروهی طراحی شده اند تا موجب تعامل هر چه بیشتر و بهتر دانشجویان با یکدیگر گردد. همچنین در این مجموعه، اتاقک های منحصر به فردی برای یادگیری و فعالیت دانشجویان به چشم می خورد که از آجر و چوب (مصالح بومی) در ساخت آن ها استفاده شده است!

دسترسی به طبقات مختلف این دانشکده نیز از طریق راه پله هایی بزرگ مقیاس صورت می گیرد؛ در واقع راه پله ها در این پروژه ، نوعی پل ارتباطی میان افراد مختلف در این مجموعه به شمار می آیند؛ اتفاقی که سبب تقویت تعاملات و مرودات میان دانشجویان می گردد.

نکته ی جالب توجه دیگر استفاده از پنل های زیگزاگی شکل در سقف این مجموعه است که از نور طبیعی خورشید در زوایای مختلف بهره گرفته است و نور جنوبی پراکنده را به بهترین نحوه ممکن به داخل ساختمان هدایت می کند. همچنین در فضای داخلی پروژه، از الگوی نوارهای نورانی یا Rhomboidal به گونه ای بهره گرفته شده است که به فضاسازی هر چه بهتر دانشکده کمک کرده و از خیرگی چشم نیز جلوگیری می کند!

در انتها جالب است بدانید از صفحات پروفیلی تاشو در فضای پیرامون این ساختمان برای حفظ نمای شیشه ای و ایجاد سایه استفاده شده است؛ این صفحات تداعی گر بافت درخت Stringybark (درخت بومی منطقه) است.​

نسترن دواتگران

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *