طراحی آپارتمان Kitasenzoku به صورت یک فضای چندمنظوره!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: گروه معماران Kurokawa Tomoyuki در سال ۲۰۱۵ میلادی ، طراحی و ساخت آپارتمان Kitasenzoku را در منطقه ای تجاری واقع در شهر توکیو و نزدیک به موسسه ی تکنولوژی و فناوری این شهر به اتمام رساند؛ پروژه ای که هدف معماران در طراحی آن، توسعه ی ارتباط و تعامل میان مردم، بنا و همچنین محیط شهری پیرامون  بود.

طراحی آپارتمان Kitasenzoku

دو طبقه ی اول این ساختمان شش طبقه به دانشجویان و چهار طبقه ی بعدی نیز به یک کمپانی آموزشی و تحقیقاتی اختصاص یافته است.

ناحیه ی ورودی این پروژه که در امتداد خیابانِ رو به رو واقع شده است، به روی فضای شهری باز می شود؛ فضایی متفاوت و جالب توجه که از آن به عنوان استراحتگاه و گپ و گفت دانشجویان استفاده می شود؛ همچنین در دل این پروژه، یک فضای گریز نیز برای گذران اوقات فراغت ساکنان فراهم شده است.

راهروی مشترک در فضای ورودی نیز به عنوان گذرگاهی با هدف یادآوری ویژگی های یک خیابان شهری با نیمکت، چراغ و گیاهان تزئین شده است. فضای مشترک دانشجویان نیز به یک راهروی دیگر باز می شود که یک منطقه ی جالب توجه و دعوت کننده را فراهم آورده است.

نکته ی جالب توجه در این پروژه، جانمایی یک تخته مخصوص نوشتن در انتهای این راهروی مشترک است که دانشجویان و کارمندان می توانند موضوعات موردنظر خود را بر روی آن یادداشت نمایند؛ موضوعاتی که می توان از آن ها در جهت ایجاد بحث های روزمره استفاده کرد. همچنین یک فضای خصوصی تر نیز برای دانشجویان وجود دارد که با یک تونل از دیگر مناطق مشخص شده جدا می شود.

معماران پروژه در طراحی فرم این ساختمان، از فرایند ریخته گری و فرم های رایج در آن الهام گرفته اند! ایده ای که در عین زیبایی و منحصر به فرد بودن، فضای موردنیاز برای کاربری های موردنظر را نیز فراهم کرده است. در این پروژ، بالکن ها به مانند حفره ای بر روی یک بلوک بتنی قرار گرفته اند و به گونه ای طراحی شده اند که افراد، با حضور در فضاهایی با عملکرد های مختلف هم زمان می توانند از فضای اشتراکی بالکن نیز بهره مند شوند.

​از آنجایی که این ساختمان از نمای برجسته ای در داخل محله ای با تراکم ساختمانی بالا برخوردار است، نماهای مختلف آن قابل تشخیص نیست و حجم ساختمان در طبقات بالاتر با یک ریتم ملایم کاهش می یابد!

شیوا غزنوی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل