کتابخانه انستیتو هنرهای زیبای Sichuan ؛ دژی در قلب کوهستان

کتابخانه انستیتو هنرهای زیبای Sichuan ؛ دژی در قلب کوهستان

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: دانشگاه سیچوان (SCU) کشور چین علاوه بر دارا بودن رتبه‌ خوب علمی و انجام اصلاحات ساختاری که به شناسایی دقیق ‌تر استعدادها در زمینه ‌های مختلف علمی انجامیده است، در جهان معماری نیز به خاطر بنای خاص کتابخانه‌ انستیتو هنرهای زیبای خود (Sichuan Fine Art Institute Library) یعنی کتابخانه Sichuan شناخته شده است!

کتابخانه Sichuan

بد نیست بدانید دانشگاه سیچوان (SCU) موسسه ای است که از سه دانشگاه ملی سابق تشکیل شده است: دانشگاه سابق سیچوان، دانشگاه سابق چنگدو و دانشگاه سابق غرب چین. تاریخچه دانشگاه سیچوان به مدارس چین و غرب باز می گردد که توسط لو چوانلین ، فرماندار سیچوان در سال ۱۸۹۶ میلادی و به دستور امپراتور گوانگسو تاسیس شده است. این دانشگاه اولین موسسه مدرن تحصیلی در جنوب غربی چین است.

کتابخانه‌ انستیتو هنرهای زیبای سیچوان (SCU) در قلب محوطه‌ ی دانشگاهی Huaxi ، در محیطی کوهستانی و محصور در میان شالیزارهای سیچوان (Sichuan) واقع شده است. این کتابخانه ۱۲۰۰ نفر ظرفیت دارد و چیزی در حدود یک میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است!

ساختمان کتابخانه که توانایی تامین نور طبیعی و تهویه هوا را دارد، توسط استودیوی معماری Tanghua طراحی شده است. این بنای مستطیل شکل در نگاه اول، بیننده را با یک چشم ‌انداز پانورامای جذاب مواجه می نماید و او را به یاد سبک سنتی حرکت افقی (Horizontal Scroll) در معماری چین می اندازد!

فرم کتابخانه برگرفته از معماری بومی منطقه‌ سیچوان (Sichuan) است. نکته ی جالب توجه پیرامون کتابخانه‌ انستیتو هنرهای زیبای سیچوان (SCU) این است که بنای این کتابخانه علاوه بر دارا بودن بیشترین انطباق ‌پذیری با فضای کوهستانی پیرامون خود، مغایرت آشکاری نیز با مدل خانه ‌سازی سنتی مرسوم در این منطقه دارد!

مصالح مورد استفاده در ساخت این کتابخانه به نحوی انتخاب شده‌ است که در کنار زمین ساختی (تکتونیک ، Tectonic) بودن، بومی نیز باشند. برای دیوارهای خارجی، آجرهای خاکستری رنگی به کار رفته است که بازتاب دهنده ی تفکر معماری سنتی منطقه می باشد. از دیگر سو، دیوارهای داخلی و بخش‌ هایی از بنا که در معرض دید بیننده قرار دارند، از بتن ساخته شده است تا علاوه بر ایجاد خاصیت بسامد افزایی، رنگ و بافت بخش های داخلی و بیرونی از همدیگر قابل تمایز باشند. در کنار این ها از الوار هم به عنوان مکملی برای سایر مصالح استفاده شده است.

به طور کلی می توان گفت قسمت های خارجی ساختمان طوری طراحی شده اند که تراکم و استحکام را به ذهن بیننده القا می کنند و در مقابل، بخش های داخلی، محیطی صمیمی و آرامش بخش را به استفاده کنندگان از آن فضا عرضه می دارد.

علاوه بر تمام این ها، کلیه دیوارهای زیر شیروانی و همچنین فضای سبز پشت بام با دیوارهایی از جنس شیشه محصور شده اند! این تمهید خلاقانه باعث می شود که افراد مختلف با مشاهده فعالیت های افراد و جریان زندگی در داخل کتابخانه، مشتاق به تجربه کردن این فضا و حضور در آن فضا شوند.

در انتها لازم به بیان است استودیوی معماری Tanghua در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط استاد پر آوازه و متخصص معماری سنتی چین یعنی پروفسور تانگهوا (Tanghua) پایه گذاری شده است. این شرکت که تحقیقات پیرامون معماری بومی را به عنوان هسته اصلی فعالیت های خود بیان می کند، احترام به معماری و مصالح بومی هر منطقه را در اولویت نخست تمامی پروژه های خود قرار داده است.

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *