خانه stack-cube و حضور ساده طبیعت در فضای داخلی

خانه stack-cube و حضور ساده طبیعت در فضای داخلی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه stack-cube به عنوان جدیدترین پروژه ی مسکونی گروه معماران TOUCH در فضایی به مساحت ۳۴۰ متر مربع و واقع در یک مزرعه در کشور تایلند ،  برای یک زن و شوهر جوان و سه فرزند آنها طراحی شده است.

خانه stack-cube

طراحی این خانه ، با محدودیت فضا همراه بود! گروه معماران TOUCH، برای کاهش متراژ خانه، ناچار به طراحی فرم مربع شکل بودند. آن ها در طراحی پلان پروژه ، از طریق حذف کردن توده های غیر ضروری از درون این فضای مکعب شکل، به استفاده ی بهینه از فضاهای موجود دست یافتند.

این ساختمان به طور کلی شامل دو طبقه است که طبقه ی اول آن شامل سرسرای ورودی ، فضای کار ، فضای نشیمن و فضای نهارخوری در مقابل تراسی رو به فضای بیرون، آشپزخانه، انبار، سرویس بهداشتی و راه پله برای دسترسی به طبقه ی فوقانی است. طبقه ی دوم این بنا نیز از طریق راهرویی ال شکل به اتاق های خواب دسترسی پیدا می کند.

خانه stack-cube

در کنار فرم بهینه شده ی این بنا، یک حجم متخلخل ایجاد شده (همان طور که در تصاویر نیز مشخص است)، امکان ایجاد حفره ای شیشه ای را فراهم کرده است! حفره ای که به نوبه ی خود، امکان بازی با نور و سایه و ترکیب فضای درون خانه را با طبیعت خارج فراهم کرده است.

اما نکته ی جالب توجه این است که وجود این حجم متخلخل، امکان کاشت دو درخت را در فضای داخلی ، یکی در امتداد فضای خطی راه پله و دیگری در درون فضای حفره مانند ایجاد کرده است! گویی با ایده ای ساده، طبیعت را به فضای داخلی دعوت کرده ایم.

در واقع چنانچه طبق گفته ی پال وودراف در کتاب ” ضرورت تئاتر: هنر تماشا کردن و تماشایی بودن ” ، زندگی و طبیعت را بسان تئاتری در نظر بگیریم، گشتن در این خانه می ‌تواند صحنه هایی از هنرنمایی طبیعت را در پیش رویمان قرار دهد.

طبقه اول
طبقه دوم

در انتها می توان چنین گفت که این پروژه، نه تنها در نوع خود می تواند به عنوان یکی از بهترین نمونه های طراحی مینیمال به شمار آید، بلکه حتی می تواند یکی از شاخص ‌ترین نمونه ‌های معماری در پیوند خانه با طبیعت نیز شناخته شود!

فائزه پناهنده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *