کافه slit ؛ شکاف بین هستی و نیستی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: کافه اسلیت (slit) در یکی از کوچه های آرام و ساکت واقع در خیابان Hongdae شهر سئول ، توسط تیم معماری ARTEFACT در سال ۲۰۲۰ میلادی طراحی و ساخته شده است.

فضای ۷۳ متر مربعی این کافه، نیاز به هماهنگی و انطباق با محیط پیرامون خود داشت؛ و این یعنی تبدیل شدن به یک برندِ آشنا در کوچه ای آرام واقع در یک خیابان شلوغ و پر رفت و آمد! بنابراین با هر ساختاری که می توانست به خود بگیرد، بایستی شکاف بین هستی (خیابان شلوغ) و نیستی (کوچه ای آرام) را پر می کرد!

به منظور این هدف که کافه از هر موقعیتی دیده شود، در طراحی آن از ساختاری مورب استفاده شد؛ ساختاری که در آن، تمامی ایده های طراحی به طور یکسان جاری باشد.

مفهوم شکاف ، مشخصه و کانسپت اصلی برای تیم معماری ARTEFACT بود؛ آن ها سعی داشتند این مفهوم را در اتمسفر فضای داخلی کافه به وجود آورند تا مشتریان هم آن را به طور کامل درک نمایند. کانسپت موردنظر در تمام فضای طرح، جاری است و با محیط پیرامون خود در ارتباط است.

در این کافه شما در هر نقطه ای که بخواهید می توانید احساس راحتی و آسایش داشته باشید؛ و در فضایی دیگر در آن می توانید با دوستان خود بدون اینکه صدای شما مزاحم بقیه باشد، اوقات خوشی را سپری نمایید.

در نمای پروژه، شکافی به صورت یک حجم سه بعدی شکل که به صورت مورب در داخل حجم کلی نفوذ کرده، ایجاد شده است؛ ایده ای ساده که میزان روشنایی فضای داخلی را کنترل می نماید. زیرا در روند طراحی، تلاش بر این بود که فضاهای داخلی کافه بدون نیاز به بهره گیری از نور مصنوعی در هر زمان، از طریق روشنایی طبیعی کیفیت خود را حفظ نمایند.

نکته ی جالب توجه ، ورودی این کافه می باشد که به عنوان یک مشخصه ی دعوت کننده خودنمایی می کند! با طراحی این نمای جدید، نمای قدیمی و کهنه به کل از بین رفت و مصالح آن نیز عوض شد. تمامی متریال های به کار برده شده در ساختار کافه به نوعی با مقیاس انسانی هماهنگ می باشند. صفحات فولادی ضخیم در بخشی از کار ، مبلمان داخلی و همچنین نما برای درک بهتر مقیاس انسانی استفاده شده است.

با وجود اینکه این کافه فضای بزرگی ندارد، اما طراحی آن به شکلی انجام شده است که در این مقیاس، حسِ تعلق به فضای ساخته شده را در مشتریان ایجاد می کند.

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل