خانه Cliff ؛ انعکاسی از سایت پروژه و پاسخی واضح به نیازهای کارفرما

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Cliff به مساحت ۴۳۷ متر مربع ، توسط گروه معماری Auhaus در سال ۲۰۱۹ میلادی و در کشور استرالیا طراحی شده است. درباره گروه معماری Auhaus جالب است بدانید تمامی پروژه های اجرا شده توسط این گروه معماری، به نوعی بازتابی خوانا و بی نظیر از سایت پروژه و نیازهای کارفرما بوده است!

خانه Cliff

سایت پروژه ی خانه Cliff در بالای تپه ای شنی قرار گرفته است؛ پوشش گیاهان اطراف سایت پروژه ، بیانگر وزش بادهای شدید دائمی است. در این میان بایستی اشاره کرد خانه ی جدید به عنوان جایگزینی برای خانه ی قبلی طراحی شده است؛ خانه ی قبلی به دلیل پوسیدگی سازه ی فلزی خود، از بین رفته است.

طراحی این خانه با توجه به گذشته ی سایت، شرایط اقلیمی، دید و منظر مناسب، وزش بادهای شدید و همچنین رطوبت اقیانوس انجام شده است. تمامی بررسی ها به این دلیل بوده است تا پروژه ی جدید با گذشت زمان، به سرنوشت خانه قبلی دچار نشود! همچنین این خانه ، پاسخی واضح است به نیازهای کارفرمای پروژه، یعنی خانواده ای شامل یک زوج جوان با دو فرزند بزرگ و مادربزرگ و پدربزرگ.

طراحی این خانه به گونه ای است که گویی انعکاسی از سایت پروژه را در آن می بینیم! و این موضوع، یکی از برتری های طراحی آن به شمار می آید؛ توجه به حریم خصوصی در عین ارتباط تنگاتنگ با فضای عمومی در مجاورت سایت.

حریم خصوصی تنها از طریق ساخت جداره ای بتنی ایجاد شده است؛ وجود باغ بام برروی گاراژ و در میانه ی فضای خانه، باعث جانمایی دریچه ای بزرگ به خارج از خانه و مناظر پیرامون شده است. گویی فضای داخلی خانه با سایت پیرامون ادغام گشته است و انعکاسی است از محیط طبیعی اطراف خود!

طراحی باغ بام بر بالای فضای پارکینگ، به نوعی محیط باز بیرونی را به قلب خصوصی خانه کشانده است. این نقطه از خانه که شامل حیاط مرکزی و استخر و باغ بام در ارتفاع می شود، نقطه کانونی آن را شکل می دهد.

نکته ی جالب توجه ، ایجاد احساس دوگانه ی امنیت و همچنین اتصال به اقیانوس ، حاصل چشم اندازِ داخلی خانه از این دریچه قاب بندی شده با صفحات بتنی است. همچنین صفحات بتنی با استفاده از چوب سخت استرالیا که با روغن طبیعی آغشته شده است، قاب بندی شده است!

اما در فضای داخلی، راه پله همچون مجسمه ای بتنی ، اتصال ۳ سطح تشکیل دهنده خانه را به بهترین نحو ممکن انجام داده است.

طبقه همکف
طبقه اول
طبقه دوم

در انتها بد نیست بدانید گروه معماری Auhaus در سال ۲۰۱۱ میلادی و توسط Kate Fitzpatrick و Benjamin Stibbard پایه گذاری شده است.

سیما حسن زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل