اولین نسل از شهرهای هوشمند جهان در ژاپن رونمایی شد!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ​شهر تویوتا ووون (Toyota Woven City) در کشور ژاپن، اولین نسل از شهرهای هوشمند جهانی برپایه ی عبور و مرور شهری به شمار می آید که برای ساخت در آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی برنامه ریزی شده است! این شهر در دامنه ی کوهستان فوجی در شهر سوزونو در شیزوئوکای کشور ژاپن قرار گرفته است و به وسیله ی گروه معماری دانمارکی Bjarke Ingels Group) ‌ّBIG) طراحی شده و اجرا خواهد گردید.

اولین نسل از شهرهای هوشمند

این شهر با هدف دستیابی به یک جامعه ی بدون کربن، بهبود تحرک ساکنان و همچنین تعامل هر چه بیشتر انسان و طبیعت بنیان گذاری شده است. جالب است بدانید این شهر از انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و همچنین فناوری سلول های سوخت هیدروژن برای تامین انرژی موردنیاز خود استفاده می کند.

ایده ی اصلی طراحی این شهر برگرفته از سه نوع گوناگون از تحرک و یا به عبارتی سرعت می باشد؛ نوع اول، خودروهای اتوماتیک معمولی، دیگری فضاهای گذر یا خیابان‌ های مختص وسایل نقلیه ای با سرعت کمتر همچون دوچرخه و در انتها هم نوعی دیگر از فضاهای گذر یا خیابان ها مخصوص افراد پیاده. این سه نوع فضای گذر یا خیابان در این شهر در هم می آمیزند تا مدول سه در سه ای را به وجود بیاورند که در واقع مسیر دسترسی به خدمات زیرساختی این شهر هوشمند را تعیین می کند! خدماتی که در زیرِ سطح شهر قرار گرفته اند.

این مدول های سه در سه، هشت بلوک ساختمانی می باشند که در محیط یک فضای مرکزی قرار دارند؛ جایی که افرد پیاده ‌و وسایل نقلیه ی با سرعت کمتر مانند دوچرخه و… اجازه ی عبور و مرور دارند. هر بخش با سه دسته خیابان، به هم متصل شده اند.

نه بلوک از این بلوک های سه در سه، مدول بزرگ تری را می سازند که همان شهر تویوتا ووون (Toyota Woven City) است. با بهره گیری از شکل طبیعی شبکه های خیابان ها در فضای مرکزی شهر، یک میدان عمومی یا تفرجگاه مرکزی شکل گرفته است که به عنوان فضای عمومی سطح شهر عمل می کند.

فائزه پناهنده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل