بلوک های شیشه ای ؛ آینده استفاده از انرژی خورشیدی

بلوک های شیشه ای ؛ آینده استفاده از انرژی خورشیدی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ساختمان های مسکونی سالانه چیزی در حدود ۴۰% از مصرف انرژی را به خود اختصاص می دهند؛ عددی بزرگ و قابل توجه! چرا که بیش تر ساختمان های موجود، با کاربری مسکونی می باشند. از این رو پژوهشگران برآنند تا با استفاده از فناوری های مدرن، این مصرف انرژی را به حداقل میزان ممکن برسانند و انرژی های تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی را جایگزین آن نمایند.

بلوک (آجر) شیشه ای یکی از مواردی است که می تواند به تولید انرژی گرمایی و همچنین انرژی الکتریسیته در ساختمان کمک شایان توجهی نماید.

در کشور آلمان، هر ساله ساختمان هایی با استفاده از انرژی خورشیدی طراحی می شوند که توسط صفحات تیره رنگ در پشت بام، نور خورشید را توسط کلکتورهایی جذب و از طریق سیال عامل به ساختمان انتقال می دهد. برای اینکه در طول شب و یا در ساعاتی که آسمان ابری است، بتوان از انرژی خورشید بهره جست، مقداری از انرژی حرارتی خورشید جذب شده در منابعی ذخیره می شوند. این منابع شامل آبگرمکن های خورشیدی (مخازن ذخیره آب گرم) می باشند. بد نیست بدانید در سیستم های نیروگاهی، انرژی حرارتی در مخازنی که حاوی روغن و شن می باشند، ذخیره می شود تا در هنگام عدم دسترسی به تابش خورشید، مورد استفاده قرار گیرد.

چندی پیش محققان دانشگاه اِکستِر (Exeter) در انگلیس، بلوک های شیشه ای خاصی با نام تجاری Solar Squard را با بهره گیری از سلول های خورشیدی، تولید کرده اند! هدف محققان از ساختن این بلوک ها این است که با گسترش فناوری های تامین انرژی، بتوانند به تولید انرژی سبز با استفاده از این متریال دست یابند.

بلوک های شیشه ای در نمای ساختمان کاربرد دارد و به دلیل شفافیت، نور را به خوبی انتقال می دهد. الکتریسیته تولید شده در این روش را می توان برای تامین برق مورد نیاز خانه استفاده کرد و یا آن را در باتری ها ذخیره نمود. براساس برنامه ریزی های انجام شده، از این بلوک ها در بازسازی ساختمان های قدیمی نیز استفاده خواهد شد.

تیم اِکستِر (Exeter) برای توسعه هر چه بهتر محصول، یک استارتاپ نوپا به نام The build solar را تاسیس کرده است. دکتر حسن بیگ ، بنیانگذار این استارتاپ و استاد دانشگاه معتقد است که بلوک های خورشیدی عایق حرارتی بسیار خوبی نیز هستند!

همانگونه که می دانیم انرژی خورشیدی، به عنوان بی ضررترین انرژی در منابع تجدید پذیر شناخته می شود و به طور نامحدود در اختیار ما قرار دارد. استفاده از این انرژی، علاوه بر اینکه به اکوسیستم آسیبی نخواهد رساند، تجدیدپذیر نیز است. در نتیجه وجود بلوک های خورشیدی در ساختمان های مسکونی، باعث استفاده ی حداکثری از نور خورشید در طول روز می شود و به دو نیاز اصلی و اساسی بنا یعنی تامین حرارت و تامین الکتریسیته پاسخ می دهد.

شقایق شفیع پور عمرانی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *