نمای متفاوت موزه iADC ؛ سمبل شهرک هنری shapu در شنزن چین

نمای متفاوت موزه iADC ؛ سمبل شهرک هنری shapu در شنزن چین

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: استودیوی معماری هنگ کنگی Rocco در جدیدتری پروژه ی خود، نمایی متشکل از صفحات بزرگِ زاویه دار (تاشو) را برای موزه iADC واقع در شهرک هنری shapu در شهر شنزن چین طراحی کرده است! طرحی که نمایانگر روح طراحی در بستر شهر شنژن باشد. در واقع این استودیوی معماری با طراحی این پروژه تصمیم داشتند تا سمبلی را برای شهرک هنری Shapu ایجاد نمایند.

این موزه هنری در کنار مرکز نمایشگاهی مبلمان ۱۲ طبقه ی iADC Mall قرار گرفته است؛ پروژه ای که توسط همین تیم طراحی شده است و شامل هتل، ساختمان‌های اداری، فروشگاه های هنری و برج های مسکونی است.

Rocco Yim ، مدیر گروه معماری Rocco، این پروژه را خلاقانه و سازگار با محیط پیرامون خود معرفی می نماید! لازم به بیان است این موزه که بر روی ستون های بتونی ساخته شده است، از سطح زمین فاصله دارد؛ فاصله ای که فراهم کننده ی یک فضا برای عبور عابران بوده است.

نکته ی جالب توجه دیگر در طراحی این پروژه، استفاده از از پنل های سفید تاشو در نمای بیرونی آن است. به بیان دیگر، این پنل های تاشو نمایانگر ویژگی بصریِ شکفتگی درونی پروژه می باشد! از منظر شهری، این پنل های تاشو، حس دعوت کنندگی و پویایی را با ایجاد فضاهای نیمه پوشیده در سطح زمین ایجاد کرده اند.

همچنین درز‌های ما بین نما به گونه ای طراحی شده است که فضای داخل موزه را با نور طبیعی، شفاف نماید و چشم اندازی از فضای اطراف را نشان دهد.

دسترسی به طبقات این موزه توسط یک پله پهن در فضای بیرونی این بنا و یا توسط پل هایی برای بازدید‌کنندگان فراهم شده است. فضای داخلی این موزه ی هنری، به دو بخش مجزا شامل آثار مرتبط با هنر چینی و هنر طراحی معاصر تقسیم شده است.

فضای زیرین پروژه شامل یک سالن بزرگ و فضای نمایشگاهی باز به همراه سرویس بهداشتی و سایر امکانات پشتیبانی است.

اگرچه این موزه، تنها یکی از پروژه های کوچک مقیاس در طرح توسعه و پیشرفت شهر شنزن است، اما معماران Rocco Design معتقدند که این موزه به سه دلیل، به نقطه عطفی در منطقه تبدیل خواهد شد:

  1. این مکان به لحاظ استراتژیکی روبروی iADC Mall ، بزرگ ترین ساختمان منطقه، در کنار میدان مرکزی قرار گرفته است.
  2. ویژگی بصری فرم بنا
  3. با وجود کوچک بودن این بنا، فرم آن به گونه ای است که به عنوان یک نشان و نماد بصری، از خیابان های اطراف قابل رویت است.

استودیوی معماری هنگ کنگی Rocco Design Architects توسط Yim در سال ۱۹۷۹ میلادی پایه گذاری شد و شامل دفاتری در شهرهای هنگ کنگ و شِنژن می باشد.

نسترن دواتگران

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *