پارک مرکزی Baotou Vanke ؛ یاقوتی در میان خاکستر

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پارک مرکزی Baotou Vanke به مساحت ۸۹ هزار مترمربع در دل منطقه ای خشک و بیابانی، متشکل از یک دریاچه، تپه ها، چمنزارها و باغ ها واقع شده است. این پارک که مورد استقبال مردم شهر BAOTOU در کشور چین واقع شده است، توسط معماران منظر ZAP در سال ۲۰۱۹ میلادی طراحی و احداث شده است.

طراحی این پارک شهری به نحوی بوده است که طیف وسیعی از مردم جامعه را به وقت گذرانی در فضای خود مشتاق نموده است. یکی از نکات حائز اهمیت در طراحی این پارک، بازسازی و نوسازی اکوسیستم منطقه ی پیرامون است! بدین گونه که با وارد کردن آب رودخانه Baotou به دل جنگل های اطراف، خاک این جنگل ها اصلاح و پوشش گیاهی جدیدی حاصل شده است.

یکی دیگر از نقاط قوت طراحی پارک Baotou Vanke ، حفاظت اکوسیستم منطقه می باشد؛ به این صورت که روند طراحی و احداث این پارک، یک بیابان به منظره ای سرسبز در کنار دریاچه و فضای فعال شهری تبدیل شده است.

طراحی این پارک به گونه ای بوده است که چشم اندازی نوآورانه و از نظر اکولوژیکی، غنی را برای شهر BAOTOU فراهم نموده است. شاید جالب باشد که بدانید پایداری پارک ها علاوه بر اینکه از نظر اکولوژی، آب، انرژی و… قابل اندازه گیری است، از منظر روانی نیز به عنوان مکانی که موجب ارتقای سلامت و رفاه روحی می باشد، شناخته می شود.

طراحی پارک مرکزی Baotou Vanke ، سبب رونق گردشگری در سایت خود نیز شده است! به هنگام گذر از خیابان، با یک خط منحنی ساحلی مواجه می شوید که مانند یک نقاشی هنری زیبا و مدرن اندیشیده می شود؛ فضایی که امکان قدم زدن در کنار آب، همنشینی انسان ها در کنار یکدیگر و همچنین طبیعت را به خوبی هر چه تمام نشان می دهد.

این پروژه ی سبز ، از مجموعه ریزفضاهای دیگری همچون فضاهای اجتماعی تشکیل شده است! فضاهایی که می توان از آن ها برای تفکر، برای دورهم بودن و همچنین برای بازی بهره گرفت. این پروژه به طور ویژه سلامت انسان را از طریق طراحی پیاده روهایی مناسب برای پیاده روی، ارتقا می بخشد.

در انتها لازم به بیان است امروزه فعالان محیط زیست سعی در ترغیب هر چه بیشتر طراحان و سازندگان برای خلق پروژه هایی پایدار و سازگار با اکوسیستم منقطه دارند.

شقایق شفیع پور عمرانی

منبع:

archdaily.com

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل