خانه Awaawaroa Bay ؛ مکانی برای رهایی از خاطره شهر در بستر طبیعت

خانه Awaawaroa Bay ؛ مکانی برای رهایی از خاطره شهر در بستر طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحی خانه‌ Awaawaroa Bay در سال ۲۰۲۰ میلادی، توسط استدیو معماری Cheshire Architects و در کشور نیوزلند صورت گرفت. امروزه ازدحام و هیاهوی شهر و شهرنشینی، تهدیدی برای آرامش انسان‌ها و برقراری ارتباط با طبیعت محسوب می‌شود. به همین جهت معماران در جست‌وجوی ساختاری جدید و کارآمد برای خلق فضای این خانه در بستر طبیعت بودند. معماران درصدد بهره‌مندی از ارزش‌های متفاوت فضای درونی و بیرونی، گسترش فضاها و تعریف فضای میانی بودند.

خانه Awaawaroa Bay

کارفرمایان این خانه دلباخته سایت مشرف به جهت جنوب شده‌بودند. ایده‌ی طرح‌ریزی خانه Awaawaroa Bay، بدون رعایت اصول و چهارچوب‌های مرسوم و متداول شکل گرفت. معماران برای این پروژه، ایده‌ی خیمه‌های اردوگاهی یا کمپ‌ها را پیشنهاد کردند؛ به‌گونه‌ای که یک حیاط آفتاب‌گیر، قلب و هسته‌ی اصلی پروژه را شکل می‌دهد. بخش‌های مختلف این اقامتگاه در سه بنای کوچک گنجانده شد. بناها گرداگرد این حیاط آزاد، غیر متراکم و بدون مرزبندی‌های فیزیکی قرار گرفته‌اند. هر بنا، فضا‌های عملکردی متفاوتی را در خود جای داده است.  این اقامتگاه کوچک، از یک سقف شیروانی دو شیبه و چند سقف مسطح تک‌شیبه تشکیل شده‌است.

خانه Awaawaroa Bay

خانه Awaawaroa Bay

فضاهای تشکیل‌دهنده خانه

المان شیروانی سقف، یک اتاق نشیمن کلیسا مانند را تعریف کرده‌است. این فضا توسط الوارهای چوبی قدیمی و معطر پوشش داده شده‌است. در اتاق نشیمن، فضایی مناسب برای حضور ۲ تا ۲۰ نفر و یک جفت سگ فراهم شده‌است.  نیمکت‌ها و نشیمن‌گاه‌هایی در جداره‌های این فضا تعریف‌ شده‌است. در عصرهایی که بادهای شدید می‌وزد، افراد بر روی این نیمکت‌ها می‌نشینند و گرداگرد آتش جمع می‌شوند. اتاق نشیمن و پذیرایی خانه، فضای تعاملی گرم و صمیمانه‌ای را به وجود آورده است. در عین‌حال، فضای مناسب برای دستیابی به خلوت مطلوب و انجام فعالیت‌های شخصی نیز برای افراد فراهم شده‌است.

خانه Awaawaroa Bay

 

فضای آشپزخانه و غذاخوری نیز در مجاورت فضای نشیمن تعریف شده‌است. عرصه‌ی فضای غذاخوری به سمت حیاط امتداد یافته است و سبب ادغام فضای داخلی با طبیعت پیرامون گشته‌است. در این فضای میانی تعریف‌شده، مرزبندی فضایی میان آشپزخانه و حیاط محو شده‌است. این شیوه‌ی ساماندهی و تعریف عملکرد، وحدت و یکپارچگی بین درون و برون را در فضا به وجود آورده است. صرف وعده‌ی غذایی در کنار خانواده و سپری کردن زمان در این فضا، فرصتی برای لمس طبیعت فراهم کرده‌است.

خانه Awaawaroa Bay

فضاهای استراحت و خواب در اقامتگاه مجاور تعریف شده‌است. اتاق خواب‌ها توسط تیرهای چوبی پوشش داده شده‌اند. در طراحی و چیدمان این فضاها از متریال‌هایی مانند پارچه‌های ضخیم نیز استفاده شده‌است. ابعاد مناسب قاب پنجره ها، نور و هوای آزاد کافی فضا را تأمین می‌کنند.

خانه Awaawaroa Bay

ساختاری جدید و کارآمد در روند طراحی فضای زیستی

اگرچه فضاها به عنوان یک مجموعه واحد طراحی شده‌اند، اما ویژگی‌ها و شخصیت منحصر‌به‌فردی نیز در هر فضا پیش‌بینی شده‌است. جزئیات طراحی شده در خانه Awaawaroa Bay، عملکردگرایانه می‌باشد. معماران درصدد بودند تا ارزش‌های متفاوت فضاهای درونی و بیرونی را برجسته کنند. فضاهای داخلی به سمت حیاط امتداد یافته‌اند و بدین‌طریق مرزهای داخلی و خارجی محو شده‌است. طرح‌ریزی خانه با دقت در جزئیات و ساخت خانه با روش‌های ساده صورت گرفته‌است. پوشش نمای خانه نیز با المان‌ها و متریال‌های بدیع و غیر متداول انجام شده‌است.  در این خانه، فرصتی برای رهایی و دستیابی به آرامش و بهره‌مندی از زیبایی‌های نهفته در طبیعت فراهم شده‌است. معماران امیدوارند که انسان‌ها با حضور در این فضا، خاطره‌ی هرج‌ومرج شهری را فراموش کنند.

خانه Awaawaroa Bay

منبع: archdaily.com

مریم  وکالتی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *