لیست شرکت های معماری در شمال۱۴۰۳
شمال ایران یکی از پویاترین مناطق کشور در زمینه ساختوساز و توسعه معماری به شمار میرود. براساس آمار منتشرشده در سال ۱۴۰۲، بیش از ۶۵ درصد پروژههای ویلایی و مسکونی لوکس کشور در استانهای شمالی احداث شدهاند. همچنین، افزایش ۴۰ درصدی تقاضا برای طراحی و ساخت ویلاهای مدرن طی پنج سال گذشته، نشاندهنده اهمیت و رشد چشمگیر این حوزه است.
از سوی دیگر، حضور بیش از ۲۰۰ شرکت معماری فعال در این منطقه، باعث ایجاد رقابت گستردهای در زمینه طراحی و اجرای پروژههای منحصربهفرد شده است. ویژگیهای اقلیمی خاص شمال ایران، از جمله رطوبت بالا، بارندگیهای فراوان و پوشش گیاهی متراکم، معماران را به استفاده از رویکردهای نوین در طراحی ساختمانها سوق داده است.
در این مقاله، نمونههایی از برجستهترین پروژههای معماری در شمال ایران معرفی میشوند. این نمونهها نهتنها از لحاظ زیباییشناسی، بلکه از نظر عملکردی و هماهنگی با محیط پیرامون نیز قابل توجه هستند. علاوه بر این لیستی از بهترین شرکت های معماری در شمال کشور ارائه خواهد شد.
نمونههای موردی در شمال ایران
بررسی نمونههای موردی به معماران و طراحان امکان میدهد تا با روشهای نوین طراحی، مصالح مناسب و چالشهای اجرایی آشنا شوند. این مطالعات به بهبود خلاقیت، افزایش کارایی پروژهها و هماهنگی بیشتر با شرایط اقلیمی و نیازهای کاربران کمک میکند. همچنین، تحلیل پروژههای موفق میتواند به بهینهسازی فرآیندهای طراحی و ساخت در پروژههای آینده منجر شود.
در ادامه، به بررسی پروژههای ویلای شماره ۲۵۶ و ساختمان مسکونی ۱۴۶ خواهیم پرداخت.
ویلای شماره ۲۶۵، گروه طراحی سبک (۲۰۲۲)
این ویلا خانهای به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع با ۹ اتاق خواب است که در زمینی به مساحت ۲۵۵۰ مترمربع در شهرک امیردشت، واقع در شمال ایران، طراحی و ساخته شده است. کارفرما خانهای برای گردهماییهای خانوادگی بزرگ و مهمانیهای خود میخواست.
برای بهرهگیری از چشماندازهای چشمنواز جنگل در سمت شرقی زمین، این قطعه زمین به صورت طولی به دو بخش تقسیم شد. در نیمه غربی، یک حجم باریک و کشیده که به صورت عمود بر خیابان قرار دارد و از دو سمت باز است، ساخته شد و نیمه شرقی برای یک سکوی وسیع در فضای باز و استخر اختصاص یافت. این حجم شامل فضای اصلی نشیمن و غذاخوری، آشپزخانه و بار است که از طریق یک دیوار شیشهای با درهای کشویی، چشماندازی بینظیر به جنگل و استخر دارد و فضای بیرون را به داخل میآورد.
کفپوش چوبی به فضای بیرون امتداد یافته و بهعنوان یک تفرجگاه داخلی برای ساختمان عمل میکند. این سکوی چوبی از طریق یک راهپله بیرونی به یک تراس چوبی بزرگ متصل میشود. علاوه بر این، یک حجم دیگر در بخش شمالی ساختمان اضافه شد که با ایجاد فرمی L شکل، امکان استفاده از بخش شمالی استخر بهعنوان استخر سرپوشیده را فراهم میآورد.
در طبقه بالا، یک راهرو، اتاق نشیمن در جنوب را که در کنار فضای خالی قرار دارد، به اتاق تلویزیون در شمال متصل میکند و در طول مسیر، ۵ اتاق خواب و یک اتاق لباسشویی جای گرفتهاند. تمامی این فضاها رو به یک تراس باز قرار دارند. دیوارهای سنگی که از سه طرف عقبنشینی کردهاند، در بخشهای مختلف طراحی شدهاند و به پروژه وحدت مفهومی میبخشند. برای ایجاد فضایی آرامشبخش، تعداد محدودی متریال انتخاب شده است: چوب برای کف و سقف، و سنگ برای برخی دیوارها.
ساختمان مسکونی ۱۴۶، استودیو طراحی معماری پراگماتیکا (۲۰۲۴)
ساختمان مسکونی ۴۶، واقع در محله گلسار رشت، یک مجموعه آپارتمانی است که در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع ساخته شده است. از نظر برنامهریزی پروژه، طبقه همکف به پارکینگ اختصاص یافته و طبقه پنجم به فضاهای عمومی مجموعه، ازجمله فضاهای تفریحی، سالن ورزش و اتاق مهمانی، تعلق دارد. به این ترتیب، واحدهای مسکونی بهصورت آپارتمانهای تکواحدی در طبقات اول تا چهارم قرار گرفتهاند.
سازماندهی فضاهای خصوصی، عمومی و نیمهعمومی در این پروژه از طریق مداخله مقطعی انجام شده و دو شکست ایجاد شده که سه سطح را تعریف میکنند. ارتباطات عمودی بهگونهای طراحی شده که ورودی واحدهای مسکونی در سطح میانی قرار گرفته است. در این سطح علاوه بر ورودی، نشیمن، آشپزخانه اصلی و آشپزخانه خدماتی نیز جای گرفتهاند. سطح جنوبی که پایینتر است، شامل نشیمن عمومی و اتاق مهمان بوده، درحالیکه سطح بالایی در سمت شمال به سه اتاق خواب مستر اختصاص یافته است.
تفاوت ارتفاعی در این سطوح منجر به ایجاد یک نیمطبقه در بخش شمالی بین طبقه همکف و طبقه اول شده که به فضاهای انباری و سرایداری اختصاص یافته است. در طبقه پنجم، این تفاوت سطوح بر نحوه سازماندهی و کیفیت فضایی بخشهای عمومی تأثیر گذاشته است. در این طبقه، سطح میانی به یک حیاط با ارتفاعهای متغیر تبدیل شده که امکان دسترسی به سطح بالایی (اتاق مهمانی) و سطح پایینی (سالن ورزشی) را فراهم میکند. این حیاط همچنین باعث تأمین دید و نور طبیعی برای هر دو بخش شده است.
تصمیمگیری درباره نمای ساختمان اغلب با تناقضهایی همراه است. برای مثال، حداکثرسازی نور طبیعی و دید نیاز به شفافیت دارد، درحالیکه حفظ حریم خصوصی مستلزم صلبیت است. ایجاد تعادل میان این دوگانگیها—مانند شفافیت و صلبیت و همچنین دید از داخل در برابر دید از بیرون (دیدپذیری و حریم خصوصی)—از جمله چالشهایی بود که شکلدهنده طراحی نمای ساختمان بوده است.
بر این اساس، طراحی نما بر اساس اصول زیر سازماندهی شد:
- نما بهعنوان یک عنصر دو منظوره نباید صرفاً یک مؤلفه خارجی باشد، بلکه باید در “طراحی داخلی” نیز نقش داشته باشد.
- نما باید از یک عنصر دوبعدی فراتر رفته و به یک مؤلفه معماری سهبعدی با کیفیتهای فضایی تبدیل شود.
۲۱
منبع: Architizer | Archboom | Archilover | ZORA | Archdaily