وب پورتفولیو؛ ۹ ویژگی مؤثر بر کیفیت آن

وب پورتفولیو؛ ۹ ویژگی مؤثر بر کیفیت آن

شاید تا به حال این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چطور بعضی از افراد در حوزه کاریشان، خصوصاً معماران و شهرسازان، بسیار معروف و محبوب می‌شوند؟ آن‌ها یک راه مناسب برای معرفی مهارت‌ها، مسیر خلاقانه کاری و تحصیلی و شخصیت فوق‌العاده خودشان یافته‌اند. آنچه در پرورش خود در این مسیر میتواند راهگشا باشد، وضوح است. برخلاف شبکه‌های اجتماعی یا پروفایل‌های استاندارد، یک وب پورتفولیو به شما کمک می‌کند که کنترل کامل بر آنچه از روند کاری شما به نمایش گذاشته می‌شود، داشته باشید. علاوه بر این، به شما یک دید حرفه‌ای از نحوه پرزانته کاریتان خواهد داد که نقاط قوت شما را به چشم می‌آورد.

در مقاله حاضر، ابتدا تعریفی از ماهیت وب پورتفولیو و دلایل اهمیت آن ارائه دادیم و سپس ویژگی‌های ظاهری آن را شرح داده‌ایم. در نهایت چند نمونه موردی را بررسی کرده و ویژگی‌های هر یک را شرح داده‌ایم.

 

وب پورتفولیو چیست و چرا با اهمیت است؟

وب پورتفولیو یک ابزار ضروری برای نمایش بهترین پروژه‎‌های شماست. وب پورتفولیو همانند یک گالری آنلاین است که یک روش کاربردی و به یادماندنی جهت به اشتراک گذاری مسیر کاری شما با کارفرمایان و مخاطبین اصلی شماست. زمانی که به فکر توسعه شبکه‌سازی خود هستید یا میخواهید برای شغل دیگری اپلای کنید یا میخواهید روند پیشرفت کاری خود را به طور واضح بیان کنید، از وب پورتفولیو استفاده می‌کنید.

چرا وب پورتفولیو اهمیت دارد؟ امروزه روش‌های بی‌شماری برای نمایش کارهای شما وجود دارد؛ ولی وب پورتفولیو  با توجه به نظمی که مد نظر شماست، پروژه‌ها را پرزنت می‌کند. در ادامه، به بررسی مزایا وب پورتفولیو خواهیم پرداخت.

 

خلاقیت در طراحی

یک وب پورتفولیو به شما امکان می‌دهد که هویت آنلاین خود را دقیقاً به همان شکلی که می‌خواهید طراحی کنید. برخلاف سایر پلتفرم‌ها که ممکن است محدودیت‌هایی در ابعاد یا فرمت‌ها اعمال کنند، وب سایت شخصی شما آزادی کامل در انتخاب همه چیز را به شما می‌دهد؛ از چیدمان و اندازه تصاویر گرفته تا فونت‌های مورد استفاده. این موضوع تضمین می‌کند که آثار شما به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند.

 

وب-پورتفولیو-کانون-معماران-و-شهرسازان

 

هویت آنلاین

بدون یک وب پورتفولیو برای نمایش پروژه‌هایتان، کارفرمایان بالقوه ممکن است مجبور شوند در پلتفرم‌های مختلف به دنبال شما بگردند. وب پورتفولیو شما به‌عنوان یک نقطه تمرکز عمل می‌کند و سبب شده دیگران شما را راحت‌تر پیدا کنند. با استفاده از کلمات کلیدی و تگ‌های مناسب، وب سایت شما به احتمال زیاد اولین نتیجه‌ای است که در هنگام جستجوی شما ظاهر می‌شود و این امر به کاهش سردرگمی کمک می‌کند.

 

راهی مطمئن برای میزبانی آثار شما

در حالی که رسانه‌های اجتماعی راهی قابل دسترس برای به اشتراک گذاشتن پروژه‌های شما فراهم می‌کند، خطراتی نیز به همراه دارد. یک وب پورتفولیو به‌عنوان یک نسخه پشتیبان قابل اعتماد برای آثار شما عمل می‌کند، در صورتی که حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی با مشکلات غیرمنتظره‌ای مانند مسدود شدن یا هک شدن مواجه شود. علاوه بر این، با داشتن وب سایت شخصی، دیگر نیازی نیست نگران به‌روزرسانی‌های ناگهانی پلتفرم‌ها باشید که ممکن است ظاهر و عملکرد آن‌ها را یک‌شبه تغییر دهد.

 

یک وب پورتفولیو باید چگونه باشد؟

یک وب پورتفولیو باید به گونه‌ای طراحی شود که مهارت‌ها، شخصیت و دستاوردهای حرفه‌ای شما را به طور مؤثر برجسته کند و در عین حال تجربه کاربری لذت‌بخشی ارائه دهد. در ادامه به عناصر کلیدی که یک وب پورتفولیو را هم از نظر بصری جذاب و هم کاربردی می‌سازند، می‌پردازیم:

 

۱- طراحی مینیمال و تمیز

  • چیدمان: از یک چیدمان ساده و تمیز استفاده شود که تمرکز را بر روی آثار شما جلب کند و از شلوغی پرهیز کند. طراحی‌های مینیمال نه تنها حرفه‌ای به نظر می‌رسد، بلکه سریع‌تر بارگذاری می‌شود.
  • فضای سفید: استفاده از فضای سفید، می‌تواند به آثار شما فضایی برای تنفس داده تا کاربران بتوانند راحت‌تر بر روی هر قطعه تمرکز کنند.
  • تایپوگرافی و رنگ‌های هماهنگ: استفاده از تعداد محدودی فونت و رنگ باعث شده که با برند شما هماهنگ بوده و برای چشم راحت باشند.

این اصول به شما کمک می‌کند تا زمان سفارش سایت به این نکته توجه کنید که وب پورتفولیو شما نه تنها زیبا و جذاب باشد، بلکه تجربه‌ای حرفه‌ای برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

 

 

۲- ناوبری آسان

  • منوهای ساده: توجه به سادگی جابجایی بین بخش‌های مختلف وب سایت می‌تواند مفید باشد.
  • پشتیبانی از موبایل: وب سایت باید به صورت ریسپانسیو طراحی شود تا در همه دستگاه‌ها، از دسکتاپ تا موبایل، به خوبی نمایش داده شود.

 

وب-پورتفولیو-کانون-معماران-و-شهرسازان

 

۳- معرفی حرفه‌ای (بخش درباره)

  • عکس و بیوگرافی: اضافه شدن یک عکس حرفه‌ای و یک بیوگرافی کوتاه شامل توضیحی درباره اینکه شما چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و پیشینه شغلی شما چیست، مورد مهمی است که بر کیفیت وب سایت شما مؤثر است.
  • مشخص کردن حوزه کاری: با مشخص کردن مهارت‌های منحصر به فرد و تفاوت‌های خود، مخاطب هدف را مشخص کنید. درواقع باید به این سؤال پاسخ دهید: «چرا کسی باید شما را استخدام کند یا با شما همکاری کند؟»

 

۴- آثار و پروژه‌های برجسته

  • نمایش بهترین آثار: در یک وب پورتفولیو، قوی‌ترین آثار شما باید به گونه‌ای نمایش داده شود که اولین چیزی باشد که بازدیدکنندگان وب پورتفولیوتان می‌بینند.
  • توضیحات پروژه: تخصیص دادن بخشی برای توضیحات هر پروژه لازم است که در رابطه با ابزارها و فناوری‌های استفاده‌شده، نقش شما و نتایج قابل توجه اشاره شود. اگر امکان دارد، لینک‌ها یا دموی پروژه‌ها را نیز اضافه گردد تا اعتبار زیادی به اسناد و تصاویر ارائه شده دهد.

 

۵- نظرات کارفرمایان

  • نظرات کارفرمایان: نظرات و توصیه‌نامه‌های کارفرمایان یا همکاران به وب پورتفولیو شما اعتبار بیشتری می‌بخشد.
  • جوایز و افتخارات: اگر تقدیرنامه، جوایز یا گواهی‌های معتبری دارید، آن‌ها را نیز نمایش دهید.

 

۶- در دسترس بودن بخش اطلاعات تماس

  • فرم تماس یا ایمیل: اطلاعات تماس را در محلی قابل دید قرار دهید، مانند یک فرم تماس یا لینک ایمیل.
  • لینک‌های شبکه‌های اجتماعی: افزودن لینک پروفایل‌های اجتماعی مرتبط مانند LinkedIn، Behance، GitHub  یا Dribbble سبب می‌شود در هر پلتفرمی در دسترس باشید.

 

نمونه‌های موردی

وب پورتفولیوهای نشان داده شده در این بخش نشان می‌دهد که چگونه روش‌های طراحی مانند برند راسل، روش متمرکز لیور راز و یا دسته‌بندی‌های شگفت‌انگیز دِماس روسلی، می‌تواند نظر مخاطبین را به خود جلب کرده و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

 

برند راسل (Russell Brand)

برند راسل به عنوان بازیگر، کمدین، حمایت از سلامت روان و بهبودی اعتیاد، دارای نوعی از پورتفولیو است که پروژه‌های متنوعش را به چشم می‌آورد. برای آن دسته افراد که پروفایل چندگانه دارند، تنظیم وب پورتفولیو به این صورت می‌تواند الهام‌بخش باشد و مخاطبین را مطلع نگه دارد.

این وب پورتفولیو کتاب‌ها، پادکست، ویدئوهای استنداپ، تاریخ ایونت‌ها را نشان داده و به علاقه‌مندان اجازه می‌دهد که از همینجا بلیط بگیرند. استفاده از رنگ‌های خاکی و فونت سِریف (Serif)، تصاویر را ادغام کرده و نمادی از دگرگونی و تغییر برای مخاطبین وب سایت است.

 

وب-پورتفولیو-کانون-معماران-و-شهرسازان

 

لیور راز (Lior Raz)

وب پورتفولیو تک صفحه‌ای لیور راز با طراحی بصری جذاب و ساده خود بسیار می‌درخشد و یک تأثیر قوی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. در مرکز صفحه اصلی یک ویدئو قهرمان که شامل کلیپ‌هایی از فیلم‌های لیور است، قرار دارد و توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. این وب پورتفولیو به طور منظم در پنج بخش تقسیم شده که شامل، درباره من، گالری، مطبوعات، تماس و چت کردن است.

هر بخش با یک کلیک ساده گسترش می‌یابد و به نظم ظاهری آن کمک می‌کند. استفاده از تصاویر بنر با عرض کامل و پس‌زمینه تیره توجه را مستقیماً روی محتوا تمرکز کرده و حواس پرتی را کاهش می‌دهد.

 

وب-پورتفولیو-کانون-معماران-و-شهرسازان

 

دِماس روسلی (Demas Rusli)

وب پورتفولیو دماس روسلی تخصصش را در عکاسی شهری، معماری و هوایی برجسته کرده و مخاطبین گسترده رسانه‌های اجتماعی را مجذوب خود می‌کند. صفحه اصلی تصاویر چرخشی با عرض کامل به نمایش گذاشته که هر ۵ ثانیه یکبار تغییر می‌کند و بلافاصله توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. کار او به دقت در سه بخش اصلی سازماندهی شده است؛ تصویر قهرمان، دسته‌بندی عکس و فید اینستاگرام که نمای جامعی از مهارت‌های او به نمایش می‌گذارد.

دِماس روسلی وب پورتفولیو خود را در شش موضوع طبقه‌بندی می‌کند؛ مانند کمیسیون‌ها، شهری، هوایی، معماری، طبیعت و فانتزی و کاوش سبک‌های خاص را برای مشتریان آسان می‌کند.

 

وب-پورتفولیو-کانون-معماران-و-شهرسازان

 


منبع: ZORA

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *