پست پروداکشن در معماری

پست پروداکشن در معماری

مردم ۱۰ درصد آز آنچه را که می‌شنوند، ۲۰ درصد آنچه که می‌خوانند و ۸۰ درصد از چیزی را که می‌ببیند به خاطر می‌آورند! این آمار نشان دهنده ارتباط بسیار خوب مغز انسان با تصویر هاست. تصاویری که نقشی اساسی و مهم در فرایند ارائه ایده های معماران برای کارفرما‌های خود، داوران مسابقات، اساتید دانشگاهی و عموم مردم  ایفا می‌کند. اما آیا برای یک ارائه حرفه‌ای، تسلط به نرم افزار های مدل‌سازی و رندرینگ کافی است؟ در صورتی که علاقه‌مندید بار‌ها و بار‌ها از طرح خود خروجی بگیرید، هزینه‌های گزافی برای توسعه سیستم خود پرداخت کنید و ساعت‌های زیادی را پشت سیستم منتظر بمانید بله! اما راه حل بهتری هم وجود دارد: پست پروداکشن ؛ جادوی عصای معماران در فرایند ارائه تصویری طرح‌ها و ایده‌ها.


آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پست پروداکشن چیست؟

پست پروداکشن مجموعه فعالیت‌هایی است که در آخرین مرحله از فرایند تولید یک فیلم، عکس یا طرح معماری به کار بسته می‌شود و عموماً این فعالیت‌ها در جهت نهایی‌سازی و ارائه بهتر یک پروژه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حال که کاربرد پست پروداکشن روی طرح های خود را فهمیدیم، نیازمند ابزاری هستیم که آن را به کار ببندیم. این ابزار، نرم افزار قدرتمند ادوبی فتوشاپ است که بدون تردید پرکاربرد‌ترین نرم افزار گرافیکی نهایی‌سازی برای معماران محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب تلاش می‌کنیم ضمن آشنایی با کاربرد‌های متعدد فتوشاپ در معماری، بطور مشخص‌تر پست پروداکشن رو بررسی قرار دهیم.

 

کاربرد پست پروداکشن در معماری

در صورتی که قبلاً تجربه کار با موتور‌های رندر و مدلینگ متعدد را داشته باشید، به خوبی می‌دانید که هر تغییر کوچک پس از نهایی‌سازیِ کار چقدر زمان‌بر و گاهاً پیچیده است. از طرف دیگر دستیابی به کیفیتی نزدیک به آنچه در تصور ماست، انرژی بسیار زیادی را طلب می‌کند؛ تاثیر زیاد روی مدت زمان گرفتن یک خروجی بخاطر اضافه کردن آبجکت‌هایی مثل درختانی که جلوه‌ی طبیعی داشته باشند، گویای همین واقعیت است. بنابراین شاید بد نباشد سری به دنیای شگفت انگیز فتوشاپ بزنیم و به این موضوع بپردازیم که پست پروداکشن در معماری چه نقشی دارد.

 

اضافه کردن آبجکت

یک مدل خام اسکچ آپ را در نظر بگیرید. چشمان‌تان را ببندید و هر آنچه که برای تبدیل شدن این مدل خام به یک تصویر واقعی لازم دارد، تصور کنید. هر تصویری که به ذهنتان خطور کرده‌باشد، قابل پیاده‌سازی با نرم افزار فتوشاپ است! افزودن درخت و گیاهان مختلف، مردم، خودرو‌های در حال تردد، پرنده، مبلمان و … . شاید با خود بگویید آبجکت گذاری با نرم افزار های متعدد دیگری هم قابل انجام است. بله، اما فتوشاپ و پست پروداکشن به دلیل سرعت بسیار بالای پردازشِ کاری که انجام می‌دهید، به قهرمان بلامنازع معماران برای آبجت گذاری تبدیل شده است.

 

تبدیل به روز، شب، بارانی و برفی

پست پروداکشن معماری روز به شب

با افکت‌ها، طرح‌ها و ابزار‌هایی که فتوشاپ در اختیار شما می‌گذارد یا امکان وارد کردن به آن را فراهم می‌آورد، می‌توانید در عرض چند دقیقه از طرحی که درختان در آن شکوفه داده‌اند به طرحی در وسط پاییز کوچ کنید. یا با یک چشم به هم زدن شب را به روز و روز را به شب تبدیل کنید. برف ببارانید، باران را بند بیاورید و آفتاب را مجبور به غروب زود هنگام کنید!

 

تغییر متریال، مصالح و رنگ

فرض کنید بعد از چندین جلسه گفتگو با کارفرمای‌تان، ایده‌پدازی‌های متعدد و ساعت‌ها فکر، طرحی را توسعه داده‌اید و طبق روند عادی، مراحل مدل‌سازی و رندرینگ آنرا انجام داده‌اید. کارفرما در اولین مواجهه‌اش با شما بدون توجه به کانسپت، ایده و الگو هایی که در ذهن‌تان بوده، شروع به اعمال سلیقه کرده؛ حالا باید چندین متریال و رنگ در طرح نمارا تغییر دهید. برای اینکار نیازی نیست که مجدداً دست به گریبان نرم افزار های مدل سازی و رندرینگ شوید. فتوشاپ اینکار را در چند ساعت و اگر حرفه‌ای باشید درعرض چند دقیقه برای شما فراهم می‌آورد.

 

نورپردازی

نورپردازی با پست پروداکشن

قابلیتی که فتوشاپ به واسطه ابزار براش خود در اختیارتان می‌گذارد، شما را تبدیل به یک متخصص نورپردازی متبحر می‌کند که می‌توانید در یک چشم به هم زدن، روح تازه‌ای به پروژه‌تان ببخشید.

 

جاگذاری

اگر نیاز به جاگذاری رندر نهایی خود در یک تصویر شهری واقعی را داشته باشید، فتوشاپ همچنان به کار شما خواهد آمد. یکی از کاربرد‌های مهم فتوشاپ و به عبارتی پست پروداکشن، ترکیب تصاویر مختلف در قالب لایه‌هایی مجزاست. با چند کلیک ساده و با استفاده از افکت‌هایی متعددی که روی طرح نهایی‌تان اعمال می‌کنید، مخاطب‌تان در تشخیص اینکه با یک عکس واقعی یا یک طرح ذهنی مواجه است، به مشکل خواهد افتاد!

 

نکات و ترفند‌ های پست پروداکشن

تبدیل رندر روز به شب

در اینجا نحوه تبدیل یک صحنه کاملاً رندر شده در طول روز به صحنه شب با استفاده از یک گردش کار آسان فتوشاپ آورده شده است.

۱. لایه ها را در تصویر اصلی خاموش کنید

اولین قدم این است که از شر برخی از لایه‌ها در صحنه‌ی اصلی روز خلاص شوید که به صحنه شب تعلق ندارند. این لایه‌ها شامل جلوه‌های HDR، پوشش‌های رنگی گرم و مه است. من همچنین لایه‌های ماشین و مردم را هم خاموش کردم.

 

۲. همه سایه های تیز را حذف کنید

احتمالاً یکی از مراحل دشوارتر، ویرایش تمام سایه‌های تیز ایجاد شده از خورشید است. در اکثر مواقع، من از “Clone Stamp Tool” برای ویرایش آن‌ها استفاده کردم. سایه‌های درخت روی لایه خودشان بودند، بنابراین من به سادگی می‌توانم آن‌ها را خاموش کنم. این گام مهمی است زیرا باقی ماندن این سایه‌های تند در صحنه بیننده را گیج می‌کند و اینطور به نظر می‌رسد که خورشید در حال طلوع است، حتی اگر می‌خواهیم بگوییم این صحنه شب است و خورشید قبلاً غروب کرده است.

 

۳. تصویر را تاریک کنید

این قلب گردش کار ما است. تصویر باید تیره‌تر شود، و یک راه آسان برای انجام این کار، پر کردن بوم با رنگ آبی و تنظیم حالت ترکیب لایه‌ها روی «Multiply» است. پس از انجام این کار، برمی‌گردم و بخشی از رنگ آبی را می‌پوشانم تا آسمان و فضای داخلی نمایان شوند. این کار به سرعت یک تصویرِ پایه از صحنه شب با ظاهر مناسب را بوجود می‌آورد.

 

۴. آسمان جدید

آسمان در تغییر حال و هوا از روز به شب مهم است. متوجه خواهید شد که آسمان شب خیلی تاریک‌تر از آسمان روز نیست. تنها تفاوت این است که ابرها کمی تاریک می‌شوند. رفتن به آسمان تاریک‌تر خوب است، اما من تضاد آسمان روشن را با ساختمان‌های تاریک دوست دارم. من همچنین برنامه‌هایی برای کاهش انعکاس در جاده دارم، و یک آسمان روشن‌تر به افزایش درام در این اثر کمک می‌کند.

 

۵. نورپردازی

زمان لازم برای نقاشی دستی در نور در سراسر صحنه صرف می شد. تمرکز من بر برجسته کردن نقاط برجسته در زیر ساختمان و همچنین ایجاد نور در دیوار پرده ای بزرگ در مرکز تصویر است. من همچنین نورهای برجسته را روی باله های فلزی بزرگ اضافه کردم و پنجره های ساختمان های اطراف را رنگ کردم. من مدتی قبل یک آموزش در مورد نحوه روشن کردن پنجره ها را که در اینجا مشاهده می کنید، تنظیم کردم.

 

۶. زمین مرطوب

حرکتی که من دوست دارم با صحنه‌های شبانه انجام دهم این است که ظاهری به آن بدهم که بنظر بیاید تازه باران آمده است. گردش کار ساده است و اثر آن بسیار چشمگیر است. همچنین لایه دیگری از پیچیدگی را به تصویر اضافه می‌کند که بیننده را بهتر درگیر می‌کند.

 

۷. مردم

برای کمک به این ایده که تازه باران آمده است، چند نفر را با چتر و وسایل بارانی وارد کردم. من نمی‌خواستم افرادی که در پیش‌زمینه هستند بیش از حد حواس‌پرت‌کننده باشند، اما در عوض بیشتر به‌عنوان شبح خوانده می‌شوند. بنابراین من آنها را اشباع و تیره کردم و چترها را طوری ویرایش کردم که همه سیاه باشند. این امر تاکید دوباره بر معماری دارد اما همچنان زندگی خیابانی را فعال می‌کند.

 

۸. ویرایش رنگ

برای مرحله آخر، من مقداری ویرایش رنگ انجام دادم. هدف من در اینجا این بود که جزئیات و کنتراست بیشتری به تصویر بکشم، تصویر را کمی بیشتر تیره کنم و کل تصویر را به طیف رنگی مشابهی تغییر دهم.

 


منابع: architizer.com | archdaily.com


رضا دهقان


امتیاز ما