معماران اغلب هویتِ حرفهای خود را با توجهِ انحصاری به بناهایی میسازند که طراحی میکنند. در واقع، تعداد کمی از معماران، جسارت دور شدن از تصورِ رایج و روالی را دارند که با آن برای مشتری که قصد ساخت دارد، خدماتِ طراحی ارائه میکنند. با این حال، تغییرِ ماهیتِ جامعه و مسائلی که با آن روبرو است، میتواند معمارانِ بیشتری را وادار کند تا در تخصص خود و نحوة گسترش آن تجدیدنظر کنند. با توجه به آشفتگی اقتصادی کنونی، آسیبهای زیستمحیطی و ناآرامیهای مربوط به جغرافیای سیاسی ، فشارهای فزایندهای بر جوامع برای یافتن راهحلهای خلاقانه برای موضوعات گسترده، پیچیده و حاد وجود دارد که از طراحی خودِ محیطِ ساختهشده فراتر میرود. واضح است که محیط ساختهشده و کسانی که آن را شکل میدهند بسیار مهم هستند، اما این تنها حوزة اقدامی نیست که معماران و طراحان میتوانند در آن کمکهای معنیداری برای جامعه داشتهباشند. شاید یک راهحل برای بررسی بهرهوری افزایشیافته برای معماران در خودپنداری حرفهای و پیوندِ آن با کارآفرینی، نهفته باشد. آنچه که در این بخش میخوانید بخشی از کتاب «مجموعه جستارهای حوزه کارآفرینی و معماری» است.
مجموعه حاضر، حاصل تلاشهای بیوقفه تیم پژوهش مجموعه کانون معماران و شهرسازان در طی پاییز سال ۱۳۹۹ است. با توجه به کمبود منابع و نوشتههای تخصصی در حوزه فعالیت مشترک کارآفرینی و شهرسازی- معماری، تیم پژوهشی کانون بر آن است تا دانشجویان، معماران و شهرسازان و صاحبان کسبوکارهای حرفهای را با این حوزه مطالعاتی نوین آشنا سازند. برهمین اساس نیز مجموعه حاضر، مجموعهای متشکل از مطالب منتشر شده در قالب چند وبسایت تخصصی و شناختهشده در این حوزه است. مقالات منتخب در این نوشتار در دو گروه یافتهها و مصاحبهها طبقهبندی و تنظیم شدهاند.
کتاب مجموعه «جستارهای حوزه کارآفرینی و معماری» توسط گروه مترجمان جمعی کانون معماران و شهرسازان؛ خانمها مهدیه اکبرزاده اهری، سودابه آقابالازاده، نسترن دواتگران، فرناز علیپور، ثمینه علیزاده اشرفی، محدثه فتحاللهی، فرناز فرجی و نادیا کریمی
Reviews
There are no reviews yet.