مدرسه ابتدایی Lisle ؛ پلی میان آموزش و طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: مدرسه ابتدایی Lisle در سال ۲۰۱۹ میلادی با تلاش شرکت Perkins and Will در محدوده ای وسیع در حومه ی Lisle واقع در ایالت ایلینوی ایالات متحده آمریکا ساخته شده است. جالب است بدانید این منطقه به دلیل سرسبزی، وجود درختان بومی و تالاب های زیبا به دهکده ی درختکاری معروف می باشد. در این مدرسه ۳۲ گونه ی مختلف از درختان و درختچه ها کاشته شده است!

هدف اصلی این پروژه، ایجاد فضای یادگیری پویا با چشم اندازی سرسبز به منظره ی پپرامون می باشد. این مدرسه یکی از معدود مدارسی است که به فضای سبز و کاشت درختان بومی در محوطه ی خود توجه کرده است.

یکی دیگر از اهداف اصلی این پروژه، ترکیب دو مدرسه ی کوچک تر سابق و تبدیل آن ها به یک مدرسه با وسعت و کیفیت بالاتر بود! مدرسه ی Lisle تجربه ی جدید و منسجمی برای دانش آموزان و همچنین والدین آن ها به همراه آورد؛ مدرسه ای که در زیر سقف آن تعامل دو جامعه ی قدیم و جدید به خوبی هر چه تمام موج می زند.

مدرسه ابتدایی Lisle

بد نیست تا اشاره ای به نظام آموزشی این مدرسه داشته باشیم؛ فضاهای منحصر به فرد مدرسه همراه با نظام آموزشی جدید و کارکردهای روز خالی از لطف نیست. طرح پلان باز و کلاس های مشترک به معلمان و اساتید این امکان را می دهد تا مسائل مختلف را هم زمان آموزش دهند. در کلاس های درس این مدرسه، کاربران متناسب با نیاز خود می توانند مبلمان را جابجا کنند.

این مدرسه یک آزمایشگاه کامپیوتر نیز دارد؛ وجود این فضا، بیانگر اهمیت دادن مدرسه به تکنولوژی و بهره گیری از فناوری روز است.

کتابخانه ی دو طبقه ی مدرسه به عنوان قلب این مجموعه، کلاس ها، راهروی اصلی و همچنین پله های مرکزی را به یکدیگر متصل می کند. این بخش به عنوان ناحیه ی اشتراکی، فضای مناسبی برای تعامل تمامی کاربران مدرسه می باشد.

مدرسه ابتدایی Lisle

نکته ی قابل توجه در طراحی این مدرسه، وجود بالکنی در طبقه ی دوم است که مملو از گیاهان بومی است و از نظر فرمی نیز شکست خاصی به بنا بخشیده است!

 

پنجره های داخلی و خارجی در این پروژه، هردو قاب مناسبی را به مناظر پیرامون ایجاد کرده اند. جداره ی شفاف و شیشه ای کلاس ها علاوه بر ایجاد حس استقلال، این امکان را به دانش آموزان می دهند تا به راهروها نیز دید کافی داشته باشند. بهره گیری از شیشه های الکتروکروماتیک در نماهای شرقی و غربی مانع از افزایش گرما در داخل مدرسه می شود!

در پایان سخن باید به این نکته اشاره کرد که ابعاد و امکانات سالن ورزشی این پروژه به گونه ای است که به عنوان پناهگاهی در مقابل عوامل جوی، دانش آموزان را در آغوش خود پناه می دهد (ایالت ایلینوی از جمله ایالت های آمریکا است که به طور معمول با طوفان ها و گردبادهای شدید دست و پنجه نرم می کند).

شیوا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل