سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد

سقف های بتنی مسلح با ظاهری زیبا و پنجره ای شکل در دنیای ساختمان سازی کنونی جایگاه مهمی دارند. حتما شما هم تاکنون در صنایع ساختمانی با این سازه ها مواجه شده اید و از خود پرسیده اید که سقف وافل چیست؟ استفاده از این سقف ها چه مزایایی دارد؟ کاربرد سقف وافل چیست؟ در این بخش به کلیه این پرسش ها پاسخ می دهیم.

سازه های ساختمانی وافل به دلیل ظاهر زیبا، سهولت در اجر، ایمنی بالا، کاهش وزن ساختمان و… به شهرت رسیده اند. میزان استفاده از آن ها در پروژه های ساختمان سازی هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

 

عملکرد سقف وافل در ساختمان 

برای این که ببینم سقف وافل چیست و چه کاربردهایی که در صنایع امروزی دارد، باید پیش تر با ماهیت و عملکرد این سازه ها در ساختمان های امروزی آشنا شویم. این سازه ها اغلب با سطوحی سازه و سیستم شبکه ای که در بخش زیرین آن ها به وجود می آید، اجرا شده و کاربردهای مهمی در پروژه هایی با دهانه های بزرگ دارند. در بتن های کششی نیروی مسلح شده ساختمان با استفاده از آرماتورها تحمل می شود. در ساختار سقف های وافل بری کاهش وزن سقف بتن های زیرین به کلی حذف شده و میلگردهای کششی حفظ خواهند شد.

در این زمینه ارتفاع آرماتورگذاری نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به علت میلگردگذاری درست و اصولی در این سازه ها، تحمل بار آن ها به شدت بیشتر از سایر سقف های ساختمانی است که در گذشته به کار می رفته اند. مقاومت سازه های وافل با وجود وزن کم آن ها از مهمترین مزایای عملکرد این سقف های مدرن به شمار می رود.

اندازه گیری های سقف وافل چگونه انجام می شود؟

 سقف وافل چیست و چگونه اجرا می شود؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به اندازه گیری های دقیقی که برای اجرای درست و اصولی این سازه های سقفی اعمال می شوند، دقت داشته باشید. هر یک از اجزای به کار رفته در اجرای این سازه های کاربردی باید در محل مناسب نصب شوند تا تعادل در انتقال بارها برقرار شده و استحکام سقف مورد نظر حفظ شود. در این زمینه به ضخامت کار نیز توجه ویژه ای می شود.

ضخامت سقف وافل در اکثر پروژه ها بین ۱۰۰ تا ۸۵ میلی متر است که سبب کاهش وزن سقف ساختمان و در نتیجه ایمنی بیشتر پروژه خواهد شد. آرماتورهای به کار رفته در سقف نیز با فاصله ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی متری در کنار هم قرار می گیرند. با استفاده از این سازه های سقفی، انواع سقف های وافل برای اجرا در دهانه های ۱۶ متری نیز به کار می روند. دقت عمل بالای نصب و اجرای سقف های وافلی سبب بهبود خزش سقف نسبت به دال های معمولی شده است.

کاربردهای سقف وافل 

سقف های دال وافل در دنیای امروز کاربردهای گسترده ای دارند. به طور کلی کاربردهای سقف وافلی بیشتر در مکان هایی است بار کمتری به سازه تحمیل می شود. به همین خاطر نیز کاربری آن ها در برخی پروژه ها با محدودیت رو به رو می شود. با استفاده از سقف های وافل در محیط ساختمان از ستون های کمتری استفاده می کنند. به همین خاطر در مکان هایی که نیاز به کاهش ستون ها وجود داشته باشد، از سقف وافل استفاده می کنند.

کاربرد سقف وافل در بیمارستان ها، استخرها و… به دلیل عدم استفاده از ستون در محیط بسیار بالا است. در محیط های کتابخانه ای، فرودگاهی، صنعتی و… نیز نمی توان بیش از حد از ستون استفاده کرد. به همین خاطر اجرای سقف وافل بیشتر کارایی دارد. تاکنون در احداث بسیاری از مکان های مهم در دنیا از سقف های وافل استفاده شده است. از میان آن ها می توان به سالن تئاتر ملی بریتانیا اشاره کرد که یکی از مکان های هنری باشکوه در این کشور به شمار می رود. متروی واشنگتن نیز یکی از سالن های بزرگ و وسیعی است که در آن از سقف وافل استفاده شده است.

 

کاربردهای سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

سقف وافل چیست و چه دسته بندی هایی دارد؟ برای ارزیابی بهتر و دقیق تر ویژگی ها و موارد استفاده از انواع سقف وافل، باید به دسته بندی ها و تنوع میان این سازه ها نیز دقت داشته باشید. انواع سقف وافل یک طرفه و دو طرفه در دنیای امروز با شهرت قابل توجهی رو به رو شده و کاربردهای خاص خود را در پروژه های ساختمانی دارند.

از سقف های وافل یک طرفه بیشتر در محیط ساختمان های کوچکتر استفاده می شود؛ اما سقف وافل دو طرفه برای ساختمان های بزرگ و با دهانه وسیع استفاده می کنند. برای تعیین کاربری هر یک از سقف های وافل یک طرفه و دوطرفه به دهانه محیط مورد نظر توجه می کنند.

 

ملزومات اجرای سقف وافل چیست؟

سقف وافل چیست و برای اجرای آن در محیط به چه نکاتی توجه می شود؟ برای ساخت و اجرای یک سقف وافل استاندارد باید حتما به ملزومات و دستورالعمل های مربوط به اجرای آن دقت داشته باشید. برای اجرای درست و دقیق تر سقف های وافل باید حتما نقشه های اولیه مربوط به آن فراهم شوند. این نقشه ها با استفاده از نرم افزارهای Safe و  Etabs آماده سازی شده و در دسترس پروژه های ساختمانی مختلف قرار می گیرند.

برای اجرای هر یک از سقف های وافل نیز ملزومات و آیین نامه هایی تصویب شده اند که باید به آن ها دقت داشته باشید. در کشور ما وحدت رویه ای در این خصوص وجود دارد و هیچ فعالیتی به صورت سلیقه ای انجام نمی شود. در زمینه اجرای این سقف ها پارامترهای گوناگونی مورد توجه قرار می گیرند که راه اندازی این سازه ها را دقیق تر می کنند.

 

پارامترهای اجرای سقف وافل 

سقف وافل چیست و چه ریزه کاری هایی در فرایند اجرای آن انجام می شود؟ در این زمینه در نظر گرفته چند نکته اساسی اهمیت داشته و کیفیت اجرای سقف را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

  1. ضخامت دال مورد نظر یکی از مهمترین پارامترها برای اجرا است.
  2. فاصله دو محور تیرچه ها نیز یک مسئله اساسی به شمار می رود.
  3. عرض و عمق تیرچه ها و در کنار آن ضرایب سختی دال نیز در این حوزه مورد توجه هستند.
  4. در نظر گرفتن نسبت دال به دهانه نیز از نکات مهم اجرای این سازه ها به شمار می رود.
  5. بررسی ها و تخمین های اولیه برای کنترل نهایی نیز یکی از مهمترین اصول اجرایی به شمار می رود.

 

جمع بندی

در این قسمت در خصوص این که سقف وافل چیست و چگونه می توان آن را در محیط اجرا کرد، اطلاعاتی ر بررسی کردیم. هر یک از این سازه ها از ویژگی های مهمی برخوردار بوده و با در نظر گرفتن برخی پارامترهای مهم و اساسی در محل مورد نظر اجرا می شوند. در این خصوص بررسی کاربردهای هر یک از دسته بندی های سازه های وافلی نیز اهمیت دارد که در بخش هایی از این مطلب به بررسی این موارد پرداختیم. سازه های وافل در مدل های یک طرفه و دو طرفه با کاربردهای ویژه ای شناخته شده و هر یک مناسب برخی از پروژه های ساختمانی هستند. انواع سقف های وافل با اندازه گیری های دقیقی در پروژه های ساختمانی به کار رفته و عملکرد مطلوبی در محیط مورد نظر دارند.


این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و کانون معماران هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل