واقعیت مجازی در معماری ، مهندسی و ساخت و ساز!

واقعیت مجازی در معماری ، مهندسی و ساخت و ساز!

اگر می‌خواهید جزو طراحان برتر در جامعه معماری باشید؛ توصیه می‌کنیم این مصاحبه که ارتباط میان واقعت مجازی و آینده صنعت معماری را بررسی کرده است، از دست ندهید. موضوع جذاب واقعیت مجازی (VR) مسأله‌ای است‌ که موجب تحول در طرح‌های صنعت ساختمان شده‌است. آیلین مندوزا مدیر تجربه ‌مشتری شرکت IrisVR در استارتاپ فناوری، ایده واقعیت مجازی در طرح‌های معماری را مطرح کرد. این تکنولوژی روند ارائه را هموارتر ساخته و مسئله‌ زمان‌بر بودن طراحی‌های سه‌بعدی را حل نموده‌است. بنابراین در آینده نه‌چندان دور شاهد کیفیت بالای ارائه در طرح‌های معماری خواهیم‌بود.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهر سازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این رشته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به‌کارببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

می‌توانید درباره‌ی سابقه خود توضیح دهید؟

من در شهر میامی بزرگ شده‌ام، خانواده من مهاجر هستند و اهل کشور کوبا می‌باشند. از کودکی آروز داشتم که در رشته طراحی مد و لباس تحصیل کنم. زمانی که در دانشگاه قصد انتخاب این رشته را داشتم با مخالفت شدید والدینم مواجه شدم. پزشکی، وکالت و معماری تنها گزینه‌های انتخابی من از جانب والدینم بودند. جذاب‌ترین قسمت معماری برای من، طراحی است و همچنین تنها دلیل من برای انتخاب این رشته. تحصیلات خود را در دانشکده بین‌المللی طراحی فلوریدا آغاز کردم، در سال ۲۰۱۰ میلادی در مقطع لیسانس معماری‌منظر فارغ‌التحصیل شدم. دو سال بعد کارشناسی‌ارشدم را در دانشکده طراحی هاروارد به پایان رساندم.

مجبور به پرداخت شهریه مدرسه شدم زیرا خانواده‌ام غیربومی محسوب می‌شدند و من از حق تحصیل رایگان محروم بودم.تجربه زیادی در کارهای مختلف از جمله طراحی ‌گرافیک، برگزاری رویداد، تولید محتوا‌، بازاریابی و مدیریت ‌پروژه دارم. به اجبار وارث سوابق ارزشمندی ‌شده‌ام که تا به امروز در زندگی‌ام تأثیرگذار بوده‌اند. در نهایت به‌خاطر سابقه کاری که داشتم موفق به همکاری با بهترین شرکت‌ها شدم.

چه موقع برای اولین بار با واقعیت مجازی (VR) روبرو شدید؟

در سال ۲۰۱۵ میلادی به‌عنوان مدیر پروژه در یک شرکت معماری مشغول به کار بودم. پس از بازگشت از یک جلسه کاری به دیدن یکی از دوستانم که در شرکت IrisVR کار می‌کرد، رفتم. من را دعوت کرده بود که از نزدیک شاهد روندکار و توسعه محصولات جدید شرکت‌شان باشم. در آن زمان هدست‌های واقعیت مجازی Oculus Rift یا HTC Vive بسیار کمیاب بودند. اولین‌بار بود که چنین محصولی را از نزدیک می‌دیدم. هنگامی که دوستم هیجان بیش از حد من را دید، یک نسخه‌ آزمایشی از نرم‌افزار را برای امتحان در اختیارم گذاشت.

تجربه چنین محصولی برای ‌بار نخست بسیار شگفت‌انگیز بود. انگار در یک چشم به‌هم زدن به دنیای دیگری پرتاب شده‌بودم. درست پس از استفاده آن متوجه قابلیت و کارایی بیش از حدش شدم. در همان حال ایده‌ای به ذهنم رسید، این محصول می‌توانست در هماهنگی اعضای تیم من بسیار مؤثر باشد. تمام روند اجرایی پروژه را می‌توانستم در یک مکان و تنها با قراردادن یک شیء روی چشمانم ببینم. ملاقات دوستانه ما به یک جلسه طوفان فکری تبدیل شد و منجر به پیوستن من به شرکت IrisVR گشت.

درباره شغل خود در IrisVR به عنوان مدیر تجربه مشتری (CX)، بگویید؟

در حال حاضر تیم تجربه مشتری (CX) را هدایت می‌کنم و به پل ارتباطی مابین کاربران و شرکت تبدیل شده‎‌ام. تجربه مشتری حاصل مجموعه ادراکات احساسی یا منطقی مشتری در طول هرگونه تعامل مستقیم یا غیرمستقیم با یک کسب‌وکار است. هرچه در خلق یک تجربه‌ عالی و لذت‌بخش برای مشتری مؤثرتر باشید، نشان‌دهنده موفقیت شما در آینده کسب‌وکارتان است. بنابراین سنجش تجربه مشتری قطعاً یکی از مهم‌ترین اصولی است که برای یک ارائه‌ی خوب باید به آن توجه کرد. در واقع من صدای مشتری در سازمان هستم و وظایف مختلفی دارم. به تیم‌های بازاریابی برای راه‌اندازی نرم‌افزار و به بخش روابط عمومی در جمع‌آوری بازخورد مشتریان، کمک می‌کنم. گاهی اوقات در حال سفر به دفاتر و شهرهای مختلف برای ارائه آخرین نسخه آزمایشی نرم‌افزارها هستم.

معمار بودن شما در روند کاریتان چه تأثیری داشته‌است؟ کدام مهارت شما در این کار مفید بوده و قابل انتقال است؟

من واقعاً خوش‌شانس هستم که در دو دانشگاه با برنامه‌های درسی بسیار شگفت‌انگیز و حامی خلاقیت و نوآوری تحصیل کرده‌ام. دانشجوی هاروارد بودن به معنی فرصت شرکت در پروژه‌های بی‌نظیر و دسترسی به بهترین منابع را داشتن است. در نتیجه احساس می‌کنم هر مهارتی را که آموخته‌ام می‌توانم به بهترین نحو انتقال دهم. بهترین آن‌ها بی‌شک هنر خوب گوش دادن و تفسیر درست از نیاز مشتری است. تمام هفته‌هایی را که صرف مطالعات اولیه و تجزیه‌وتحلیل سایت می‌کردم، زمینه‌ساز حس همدلی با مشتری در من بود. مشتری شما اغلب واژگان درست برای بیان خواسته‌اش را نمی‌داند. معمار برنده کسی است که با هنر خوب گوش دادن متوجه تمام انتظار مشتری از یک پروژه ایده‌آل شود.

وبلاگ شما چه محصولاتی را ارائه می‌دهد و چگونه به معماران کمک می‌کند؟ مدل تجاری IrisVR چیست؟

ما از دو مدل نرم‌افزار که شامل انواع فناوری‌های واقعیت مجازی است، استفاده می‌کنیم. مدل Prospect به‌طور خودکار طرح‌های سه‌بعدی را برای هدست‌های HTC Vive و Oculus Rift به تجربه‌های واقعیت مجازی تبدیل می‌کند. مدل Scope به شما امکان می‌دهد پانوراماهای ارائه شده را با,Google Cardboard  GearVR یا سایر هدست‌های واقعیت مجازی، مشاهده کنید. کاربران اصلی ما معماران و شرکت‌های ساختمانی هستند که به دنبال تغییر در روش برقراری ارتباط با مشتری خود می‌باشند. در حال حاضر واقعیت مجازی به ابزاری مهم تبدیل شده و برتری خود را نسبت به طرح‌های دوبعدی ثابت کرده‌است. درواقع مشتری‌ها نمی‌توانند طرح‌های دوبعدی سیاه‌وسفید را درک کنند؛ خوانش نقشه‌های ساختمانی نیاز به سال‌ها تجربه و تحصیلات آکادمیک دارد.

درنتیجه اگر مشتری ایده اصلی طرح را درک نکند به شما اطمینان نکرده و از انجام معامله صرف نظر خواهدکرد. بازخوردهای مثبت بسیاری را دریافت کرده‌ایم که بیان‌گر تأثیر واقعیت مجازی در آینده صنعت معماری بوده‌است. از صرفه‌جویی در هزینه و زمان جلسات گرفته تا ساخت ماکت‌های سه‌بعدی. شما می‌توانید روش‌های استفاده از واقعیت مجازی را در وبلاگ ما مشاهده کنید. مدل تجاری ما SaaS است به‌عبارتی این نرم‌افزار مستقیماً از طریق وب‌سایت ما و به‌صورت آنلاین قابل استفاده است. پس شما نیاز به نصب نرم‌افزار بر روی سیستم شخصی خود ندارید در نتیجه حافظه دستگاه شما درگیر نخواهدشد.

صنعت ساختمان به دلیل ناسازگاری در پذیرش فناوری‌های جدید شناخته شده است. تجربه شما در این رابطه چیست؟

به‌طورکلی صنعت ساختمان در پذیرش فناوری‌های مدرن ضعیف عمل می‌کند. بنابراین ضروری است که با صنایع مدرن ارتباط برقرار کنیم و از دانش‌ آن‌ها بهره‌مند شویم. بسیاری از شرکت‌ها به استفاده از فناوری‌ اعتقادی ندارند و آن را نمی‌پذیرند. به نظرم با این کار نمی‌توان جلوی پیشرفت روزافزون تکنولوژی را گرفت. این کار فقط به ضرر خود این شرکت‌ها خواهد بود، زیرا پروژه‌های مدرن و پیشرو را از دست خواهندداد. برخی معتقدند اگر فناوری بتواند ایمنی حین کار را افزایش دهد و از تأخیرات تحویل‌پروژه بکاهد، پس ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

معتقدم که واقعیت مجازی قابل سرمایه‌گذاری بوده و تمام انتظارات را برآورده می‌کند و در آینده نزدیک بیشتر شناخته می‌شود‌‌. همچنین شاهد تغییر در عقیده افرادی که خواستار واقعیت مجازی نبودند، شده‌ایم. امروزه کارفرمایان از واقعیت مجازی در ارائه پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. به درخواست مشتریان، تعداد زیادی از طراحان نیز در پی استفاده از واقعیت مجازی در پروژه‌های خود هستند.

آیا برای معمارانی که در پی تغییر شغل خود هستند، توصیه‌ای دارید؟

در وهله اول مهارت‌هایی را که در دوران تحصیل آموخته‌اید، دست کم نگیرید. وقتی در یک شرکت مشغول به کار هستید، احساس می‌کنید مهارت‌های شما منحصربه‌فرد نیستند. درست لحظه‌ای که بازار کار را ترک می‌کنید متوجه ارزشمندی مهارت‌های خود می‌شوید. مهارت‌هایی همچون مدیریت پروژه، طراحی و حتی فتوشاپ. اجازه ندهید کسی به شما بگوید “توانایی انجام این کار را ندارید”. دقیقا زمانی‌که از کارم استعفاء دادم تا به یک شرکت واقعیت مجازی بپیوندم، مورد سرکوب شدید اطرافیانم قرار گرفتم. از نگاه ترحم‌آمیزشان گرفته تا جملاتی از قبیل: ” او شکست خواهد خورد”.


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: فتوشاپ در معماری


هیچ‌کدام از این موانع نتوانست هدف من را تغییر دهد. اما حالا ایمیل‌هایی‌ از طرف آن‌ها برایم ارسال می‌شود که حاکی از اشتیاق‌شان در استفاده از واقعیت مجازی است. توصیه می‌کنم در انتخاب همکار و محل کار خود بسیار محتاط باشید. این‌ها افرادی هستند که در هفته ۴۰ یا حتی ۶۰ ساعت را با آن‌ها خواهیدگذراند. به تیم‌هایی که مورد اعتمادتان هستند بپیوندید، که در نهایت تبدیل به همکاری‌های سودمند شوند. “برای موفقیت، باید سریع و کارآمد عمل کرد”.

در کدام گرایشات، فرصت‌های شغلی جدیدی را برای معماران می‌بینید؟

به نظر من فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد که لازمه آن همراه شدن با تکنولوژی است. رشته‌های رباتیک، طراحی گرافیک، UI و UX فرصت‌های شغلی زیادی را به‌وجود آورده‌اند. ( UI مخفف عبارت User Interface و به‌معنای رابط کاربری و UX مخفف عبارت User Experience و به‌معنای تجربه‌ی کاربری می‌باشد. UI در رشته طراحی وب و اپلیکیشن بیشتر مربوط به ظاهر و نحوه‌ی ارتباط با کاربر است. در حالی که UX بیشتر مربوط به عملکرد و تجربه‌های عینی کاربر با محصول می‌باشد). این رشته‌ها نیازمند متفکرانی خلاق هستند که قادر باشند هر عملی را به‌ بهترین نحو انجام دهند. از کارهایی که شما را به سمت مهارت‌های مدرن مانند طراحی‌برنامه و کدگذاری سوق می‌دهد، غافل نشوید، زیرا پشیمان نخواهیدشد.

درباره آیلین مندوزا مدیر تجربه مشتری در شرکت IrisVR

آیلین مندوزا ساکن نیویورک است و به عنوان مدیر تجربه مشتری در شرکت IrisVR مشغول به فعالیت است. او دارای مدرک فوق‌حرفه‌ای طراحی از دانشگاه هاروارد است و دارای ۸ سال سابقه در صنعت ساخت‌وساز نیز می‌باشد. معمار مندوزا در استارتاپ فناوری، نرم‌افزار واقعیت مجازی را برای متخصصان معماری، مهندسی و ساخت ارائه داد. در گذشته به‌عنوان مدیر پروژه در شرکت‌های مختلفی از جمله: Michael Van Valkenburgh Associates، DLANDstudio و Raymond Jungles کار کرده‌است. همچنین به‌عنوان متخصص در انجمن‌های معماری از جمله  ASLA’s National Diversity Summit و CLARB’s Foresight Sessions مشارکت داشته‌است.


مطالب پیشنهادی:

واقعیت افزوده؛ حضوری مجازی، در دنیایی واقعی

هولوگرافی در معماری ؛ ۶ پروژه جذاب و مدرن


منبع: archipreneur.com

محدثه مُجدی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل