ساختمان اداری Akshaya 27 ؛ چشم اندازی منحصر به فرد در بافت قدیمی شهر

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: استودیوی طراحی معماری Sanjay Puri در جدیدترین پروژه ی خود در سال ۲۰۲۰ میلادی ساختمان متفاوتی را در کشور هند طراحی کرده است؛ ساختمان اداری Akshaya 27 که از حجم های مکعبی شکل کنسول دار ساخته شده است و در منطقه ی تجاری و قدیمی شهر Chennai واقع شده است.

ساختمان اداری Akshaya 27

معماران Sanjay Puri در ابتدای طراحی این مجموعه با چالش های بسیاری از جمله محدودیت دسترسی به خیابان های اطراف و همچنین ارتفاع ساختمان مواجه بودند؛ اما در نهایت ساختمانی را به بلندی ۲۷ متر و مساحت ۸ هزار متر مربع طراحی کردند!

چیزی که در بدو ورود به این مجموعه جلب توجه می کند، لابی کوچک و منحصر به فرد آن است که به گفته ی معماران پروژه، برای انتقال آسان وسایل و رفت و آمد عمومی، این چنین  طراحی شده است. همچنین در این قسمت، فضاهایی همچون كافه تریا و سالن ورزشی نیز جانمایی گرفته است.

ساختمان اداری Akshaya 27

دفاتر این مجموعه در ۴ طبقه در متراژهای مختلفی از ۱۶۵ تا ۲۷۰ مترمربع تقسیم بندی شده است. همچنین در هر طبقه از این پروژه، با توجه به جهت کنسول شدن طبقات، تراس هایی رو به شمال نیز تعبیه شده است تا از نور طبیعی برای روشنایی دفاتر استفاده شود.

نکته ی جالب توجه در طراحی این تراس ها، جانمایی فضای سبز منحصر به فردی می باشد! فضایی دلچسب و مطبوع که برای استراحت و گفت و گوهای افراد ایجاد شده است.

بخش های تاسیساتی در ضلع جنوبی پروژه تعبیه شده است و به عنوان حائلی برای کاهش حرارت ساختمان در مقابل آب و هوای گرم رایج در شهر Chennai عمل می کند. بد نیست بدانید با توجه به جهت تابش خورشید در نیمکره ی جنوبی، دمای این شهر در اغلب روزهای سال بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد است! در نتیجه ی جهت گیری صحیحِ فضاهای اداری به سمت شمال و بهره گیری از سیستم های تاسیساتی در جنوب پروژه، با فضایی آرام و لذتبخش مواجه هستیم که از نظر بهره وری انرژی نیز بسیار کارآمد ظاهر شده است.

نسترن دواتگران

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل