آشنایی با انواع سیم خاردارهای موجود در بازار

سیم خاردارها یکی از رایج ترین و کم هزینه ترین ابزارهایی هستند که از آن ها برای حصار کشی و محصور کردن مکان یا منطقه ای خاص استفاده می شود. سیم های خاردار دارای کاربردهای گوناگونی هستند که اصلی ترین آن ها تامین حفاظت و ایجاد امنیت است. سیم خاردارها معمولا از مفتول های تولید شده از فولاد نرم ساخته می شوند و به همین جهت از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار هستند و در فضاهای متعددی قابل استفاده اند. سیم خاردارهای موجود در بازار دارای انواع گوناگونی از جمله سیم خاردار خطی سوزنی، سیم خاردار خطی تیغی، سیم خاردار حلقوی سوزنی و سیم خاردار حلقوی تبری هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

 

متداول ترین انواع سیم خاردارها

سیم خاردارهای موجود در بازار در دو مدل کلی خطی و حلقوی تولید می شوند و قیمت سیم خاردار نیز به عوامل مختلفی وابسته است که در این قسمت به معرفی رایج ترین انواع آن ها می پردازیم:

معرفی سیم خاردارهای حلقوی

این نوع از سیم های خاردار متشکل از دو رشته سیم با قطر دو میلی متر به عنوان تیغ و یک رشته سیم اصلی به قطر دو و نیم میلی متر به عنوان راستا هستند. این نوع از سیم های خاردار دارای فرمی حلقه ای هستند و از فولاد گالوانیزه ساخته می شوند؛ به همین سبب در مقایسه با سیم خاردارهای خطی باکیفیت تر هستند. نصب این سیم خاردارها بسیار آسان است که برای این منظور ابتدا پایه آن بر روی محل مورد نظر نصب می شود و سپس سیم ها بر روی آن قرار می گیرند. سیم خاردارهای حلقوی دارای دو مدل سوزنی و تبری هستند و عمدتا در محیط هایی با دیوارهای کوتاه کاربرد دارند.

– سیم خاردار حلقوی سوزنی

این مدل از سیم خاردارهای حلقوی با نام سیم خاردارهای ساده نیز در بازار شناخته می شوند و با توجه به آنکه از مفتول خشک ساخته می شوند، به آن ها فنر نیز گفته می شود. سیم خاردار حلقوی سوزنی متشکل از یک رشته مفتول گالوانیزه با قطر تقریبی سه میلی متر و دو رشته تیغ گالوانیزه با قطر دو و نیم میلی متر است. از این مدل سیم های خاردار معمولا برای محافظت از مراکز نظامی نظیر پادگان ها بهره گرفته می شود.

– سیم خاردار حلقوی تبری

این نوع از سیم های خاردار حلقوی که با نام سیم خاردارهای لیزری نیز شناخته می شوند، دارای ظاهری حلقوی هستند و از مفتول گالوانیزه گرم تولید می شوند. سیم خاردار حلقوی تبری دارای پایه و محوری گالوانیزه به قطر سه میلی متر هستند که تیغ های گالوانیزه با فاصله هایی مشخص به حالتی تبر مانند بر روی آن چفت شده اند. این سیم های خاردار عموما در بخش های نظامی بکار گرفته می شوند و به امنیت این مراکز کمک بسیاری می کنند.

معرفی سیم خاردارهای خطی

در این نوع از سیم های خاردار رشته ای به عنوان پایه عمل می کند و رشته دیگر به دور آن تاب داده می شود. این نوع از سیم های خاردار از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار هستند و به آسانی و در کوتاه ترین زمان ممکن می توان آن ها را نصب و یا باز نمود. سیم خاردارهای خطی در دو مدل سوزنی و تیغی در بازار موجود هستند و از آن ها غالبا برای محافظت از اراضی کشاورزی و یا باغ ها بهره گرفته می شود.

– سیم خاردار خطی سوزنی

این نوع از سیم خاردارهای خطی متشکل از چهار رشته سیم مفتول از جنس گالولنیزه هستند. در این سیم های خاردار دو رشته از چهار سیم مفتول به دور یکدیگر پچیده می شوند و دو رشته دیگر نیز در فاصله های معین به دو رشته اصلی پیچیده می شوند؛ به طوری که در هر قسمت چهار تیغ به وجود آید. در این نوع از سیم خاردارها فاصله میان خارها اغلب هفت تا ده سانتی است. سیم خاردارهای خطی سوزنی معمولا دارای قطی دو الی دو و نیم میلی متر هستند و به صورت کلاف هایی با وزن تقریبی بیست و پنج کیلوگرم عرضه می شوند.

– سیم خاردار خطی تیغی

سیم خاردارهای خطی تیغی که در بازار با نام سیم خاردارهای خطی تبری نیز شناخته می شوند، نوعی از سیم خاردارهای خطی هستند که در مقایسه با سیم خاردارهای خطی سوزنی دارای طراحی جدیدتری هستند. در سیم خاردارهای تبری، تیغ ها دارای فرم های مختلفی هستند؛ اما از آنجایی که رایج ترین فرم آن ها حالتی شبیه به تبر دارد، به آن ها سیم خاردارهای تبری می گویند. در این نوع از سیم خاردارها، تیغ ها از ورق گالوانیزه تولید می شوند و مفتولی نیستند. این نوع از سیم خاردارها دارای قطری تا سه میلی متر هستند و معمولا در کلاف هایی با وزن بیست الی بیست و پنج کیلوگرم روانه بازار می شوند.

انواع سیم خاردار از نظر جنس

در این قسمت به معرفی ویژگی های سیم خاردارهای پی وی سی و گالوانیزه به عنوان سیم خاردارهایی پرطرفدار می پردازیم:

– سیم خاردار پی وی سی

برای آشنایی بیشتر با سیم خاردارهای پی وی سی، ذکر این نکته حائز اهمیت است که این نوع از سیم خاردارها مجهز به روکشی از جنس پی وی سی هستند. این سیم خاردارها با داشتن لایه ای پلاستیکی از جنس پی وی سی علاوه بر داشتن ظاهری مناسب، در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند و این امر موجب افزایش عمر مفید آن ها می شود. سیم خاردارهای پی وی سی از نظر طراحی ظاهری مجهز به تیغه هایی چهار پیچه و به صورت دو سیم هستند و از آن ها عمدتا در مناطقی با آب و هوای مرطوب و یا در بخش هایی نظیر رودخانه و دریا که سیم خاردار با آب در تماس است، استفاده می شود.

– سیم خاردار گالوانیزه

سیم خاردارهای گالولنیزه به لطف بهره مندی از پوششی مقاوم از جنس فولاد گالونیزه، از مقاومت بسیار بالایی در برابر عواملی آسیب رسان همچون خوردگی و زنگ زدگی برخوردار هستند. این نوع از سیم های خاردار دارای تیغه هایی بسیار تیز و سیم هایی با استحکام بالا هستند که هر دو طی فرآیند گالوانیزه گرم تولید شده اند. سیم خاردارهای گالوانیزه به دلیل استحکام بالا و کشش افقی مناسب از ایمنی قابل توجهی برخوردار هستند و گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان حصارهای محافظتی به حساب می آیند.


این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و کانون معماران هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل